به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۰۷، ۱۴۰۱

برنامه اتحادیه اروپا برای پایان وابستگی به نفت و گاز روسیه

 
پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا، در مصاحبه‌ای با روزنامه ایتالیایی «ایل مساجرو» (پیام‌رسان) که در شماره سه‌شنبه ۲۶ آوریل این روزنامه منتشر شد، گفت که این اتحادیه در نظر دارد وابستگی خود به نفت و گاز روسیه را تا پایان سال میلادی جاری به میزان دو سوم و تا پایان سال ۲۰۲۷ میلادی به طور کامل پایان دهد.

جنتیلونی همچنین گفت که اتحادیه اروپا برآوردهای رشد اقتصادی خود در سال ۲۰۲۲ را از ۴ درصدی که قبلا پیش‌بینی شده بود، پایین‌تر آورده است.

به گزارش رویترز، در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته پیش‌بینی رشد منطقه یورو برای سال ۲۰۲۲ را از ۳.۹ درصد به ۲.۸ درصد کاهش داد.

با این حال جنتیلونی با اشاره به «برخی عوامل مثبت به جای مانده از نیمه دوم سال ۲۰۲۱» مانند سطح بسیار پایین بیکاری و سطح بسیار بالای پس‌انداز، گفت برای مشخص کردن این موضوع که آیا این کندی در رشد منجر به رکود خواهد شد یا نه «هنوز خیلی زود است.»

وی افزود که خطر بروز کسادی و رکود اقتصادی نیز به میزان بسیار زیادی به مدت ادامه جنگ بستگی دارد.

تحریم‌های غرب بر نفت روسیه بخشی از تلاش گسترده برای منزوی کردن مسکو از نظر سیاسی و اقتصادی است. اتحادیه اروپا بیشتر از نفت، به گاز روسیه وابسته است و به باور تحلیلگران اقتصادی، در صورت تحریم کامل گاز روسیه این قاره در رکودی عمیق فرو خواهد رفت.