به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۱۹، ۱۴۰۱

اشپیگل: مکالمه نظامیان روسیه درباره جنایات بوچا شنود شده

اجساد قربانیان غیرنظامی در حومه کی‌یف پس از عقب‌نشینی سربازان روسی
سرویس اطلاعاتی آلمان مکالمه‌هایی از نظامیان روسی را رهگیری و شنود کرده که ابعاد جنایت در حومه کی‌یف را آشکارتر می‌کند. این مکالمه‌ها نشان می‌دهند ادعای مسکو درباره جعلی و ساختگی بودن عکس‌های بوچا بی‌اعتبار است. نشریه المانی "اشپیگل" پنج‌شنبه هفتم آوریل (۱۸ فروردین) در یک گزارش اختصاصی به وجود اسنادی اشاره کرده که ارتکاب جنایت جنگی توسط سربازان روسی در حومه پایتخت اوکراین را تائید می‌کنند.

این اسناد شامل مکالمه سربازان روسی درباره جنایت‌های انجام شده در حومه کی‌یف است که سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان (BND) موفق به رهگیری و شنود آنها شده است.

پس از عقب‌نشینی نیروهای روسی از مناطق حومه کی‌یف، از جمله شهرک بوچا شواهد بسیاری حاکی از کشتار، شکنجه و تجاوز به غیرنظامیان توسط اشغالگران فاش شد.

سران و مقام‌های ارشد بسیاری از کشورهای غربی از کشتار غیرنظامی در اطراف پایتخت سخن گفته‌اند و نظامیان روسی را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده‌اند.

انکار مسکو، اقرار سربازان روسی

روسیه تا کنون تمام اتهام‌ها را رد کرده و ادعا می‌کند گزارش‌ها، تصویرها و فیلم‌هایی که جنایت علیه غیرنظامیان اوکراینی را مستند کرده‌اند جعلی هستند و تا زمان حضور سربازان روسی در منطقه علیه شهروندان غیرنظامی اقدامی نشده است.

به گزارش اشپیگل، در گفت‌وگوهای رادیویی شنود شده سربازان روسی درباره کشتار غیرنظامیان در بوچا صحبت می‌کنند و برخی صحبت‌ها را می‌توان به شماری از جسدهای مستند شده مربوط دانست.

این نشریه می‌گوید اطلاعاتی که روز پنج‌شنبه به آن دست‌یافته به وسیله BND در اختیار نهادهای مربوط در پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) گذاشته شده است.

کشتار غیرنظامیان به عنوان یک برنامه استراتژیک

گفته می‌شود مکالمه‌های شنود شده این ظن را تائید می‌کند که جنایات حومه کی‌یف اتفاقی رخ نداده و آنها را نمی‌توان به اقدام سربازی که کنترل خود را از دست داده تقلیل داد.

بر پایه ارزیابی اشپیگل‌، داده‌های سرویس اطلاعاتی آلمان این گمانه‌زنی را تائید می‌کند که کشتار غیرنظامیان در ارتش روسیه به یک رویه تبدیل شده و احتمالا بخشی از یک استراتژی است.

ظاهرا مهم‌ترین هدف این استراتژی ایجاد و گسترش وحشت و دلهره در میان غیرنظامیان برای درهم شکستن مقاومت آنها در برابر نیروهای اشغالگر است.

پس از خروج نظامیان روسی از حومه کی‌یف در شهر بوچا تعدادی گور جمعی پیدا شد. همچنین تعداد زیادی جسد در خیابان‌ها و برخی خانه‌ها دیده شده که برخی از آنها دست‌بسته از پشت سر هدف گلوله قرار گرفته‌اند.

سند بی‌اعتباری تکذیب مسکو

برخی از گفت‌وگوهای شنود شده توسط دستگاه اطلاعاتی آلمان در خیابان اصلی شهرک بوچا مکان‌یابی شده‌اند که پس از عقب‌نشینی سربازان روسی تعداد زیادی جسد کنار آن پیدا شد.

در یکی از این مکالمه‌ها یک سرباز روسی برای مخاطبش روایت می‌کند که او و یک سرباز دیگر شخصی را که سوار دوچرخه بود هدف گرفته‌اند.

در یکی از تصویرهای جنایت‌های بوچا که در فضای مجازی و رسانه‌های جهان انتشار یافته جسدی در کنار دوچرخه به چشم می‌خورد.

تحلیلگر هفته‌نامه اشپیگل بر این باور است که گفت‌وگوهای شنود شده سربازان روسی در بوچا بی‌اعتباری ادعاهای مسکو درباره جعلی و صحنه‌سازی بودن تصویرهای منتشر شده از این شهر را بر ملا می‌کند.

دویچه وله فارسی