به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۴، ۱۴۰۱

قطع اینترنت و بازداشت‌ در ادامه سرکوب تجمعات اعتراضی معلمان در ایران

 
تجمع‌های فرهنگیان سراسر ایران که از روز پنج‌شنبه یکم اردیبهشت در اعتراض به شرایط ناگوار اقتصادی و اوضاع وخیم معیشتی و حقوق‌های این قشر از جامعه‌ در مقابل ادارات کل آموزش و‌ پرورش در مراکز استان‌ها و همچنین ادارات آموزش و پرورش در شهرستان‌ها از سر گرفته شد با ادامه سرکوب‌ها، بازداشت‌ها و قطع گزینشی دسترسی برخی فعالان صنفی به خدمات اینترنت و تلفن همراه، وارد فاز جدیدی شد.

به گفته ناظران این تجمعات با حضور چشمگیر نیروهای امنیتی و انتظامی و بازداشت‌های گسترده‌ اما کوتاه مدت همراه بود. همچنین دست‌کم 40 معلم در تهران که مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش تجمع کرده بودند، بازداشت شده و اغلب آنان ساعاتی بعد آزاد شدند.

افزون بر بازداشت تجمع‌کنندگان، چهار نفر از فعالان صنفی معلمان به خبرگزاری «امتداد» گفتند که اینترنت و امکان تماس تلفنی آنان در سه روز گذشته و از زمان برگزاری تجمعات سراسری تاکنون قطع شده است.

گفته می‌شود قطع گزینشی اینترنت و تلفن فعالان صنفی شیوه جدیدی است که حکومت برای سرکوب اعتراضات و جلوگیری از امکان تماس معترضان و دسترسی آزاد آنان به اطلاعات به کار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری امتداد دست‌کم 15 نفر از معلمان که سابقه حضور در تجمعات صنفی در تهران و کرج را داشته‌اند، با این مشکل مواجه شده و اینترنت خط موبایل آنان قطع شده است. در خوزستان، کردستان و اصفهان نیز برخی معلمان از بروز چنین مشکلی برای خود خبر داده‌اند.

یکی از معلمان پس از پیگیری علت قطعی اینترنت خط موبایل خود پیامی دریافت کرده که در آن نوشته شده، «قطع اینترنت شماره اعلامی توسط مراجع ذی‌صلاح انجام گردیده است.»

به‌رغم تنوع ابزارها و شگردهای سرکوب حکومتی و جلوگیری از اعتراضات مدنی و صنفی، معلمان ایران اما بر اتحاد و همبستگی تشکیلاتی جهت تحقق مطالبات خود تاکید کرده و در بیانیه‌ای اعلام کردند که «به‌‌زودی تاریخ تجمع بعدی را اعلام می‌کنیم و روند اعتراض تا تحقق مطالبات ادامه خواهد داشت.»

معلمان و فرهنگیان ایران سال گذشته 6 تحصن و تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند. حکومت ایران برای سرکوب این اعتراضات مدنی، شرکت‌کنندگان را با احضارهای متعدد و بازجویی‌های امنیتی و احکام زندان مواجه کرده، اما تاکنون به هیچ یک از خواسته‌های صنفی و مدنی آنان رسیدگی نکرده است.