به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اردیبهشت ۰۱، ۱۴۰۱

جنگ اوکراین؛ بخش بزرگی از لوهانسک در کنترل نیروهای روسی

به گفته مقام‌های محلی، حدود ۸۰ درصد منطقه لوهانسک در کنترل نیروهای روسی قرار گرفته و حمله به شرق اوکراین ادامه دارد. مرحله دوم تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، به تازگی با حمله گسترده به مناطق شرقی این کشور آغاز شد. 
"اشپیگل آنلاین" بامداد پنج‌شنبه، ۲۲ آوریل (۱ اردیبهشت) به نقل از فرماندار لوهانسک گزارش داد پس از عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از شهرک کریمنا، نظامیان روسی کنترل ۸۰ درصد این منطقه را در دست گرفته‌اند.

درگیری‌های نظامی در مناطق مختلف استان لوهانسک که در شرقی‌ترین نقطه اوکراین قرار دارد از چند هفته پیش آغاز شد و در روزهای گذشته شدت گرفت.

روسیه پس از ناکامی در تصرف کی‌یف، نیروهای خود از اطراف پایتخت را عقب کشید و فاز دوم تجاوز نظامی به اوکراین را با تمرکز بر مناطق شرقی این کشور آغاز کرد.

در انتظار "تهاجم بزرگ" روسیه

عملیات نظامی روسیه در جبهه‌های لوهانسک و دونتسک و کلان‌شهر خارکیف از بامداد سه‌شنبه آغاز شد اما دبیر شورای امنیت اوکراین می‌گوید "تهاجم بزرگ" نیروهای روسی هنوز شروع نشده است.


به گزارش اشپیگل آنلاین، اولکسی دانیلوف در یک گفت‌وگوی رادیویی احتمال داده که عملیات بامداد سه‌شنبه یک "تهاجم آزمایشی" باشد و حمله نهایی به زودی انجام شود.

دبیر شورای امنیت اوکراین پیش‌بینی می‌کند روسیه طی دو تا چهار هفته آینده نیروها و تجهیزات خود در منطقه را به شکل گسترده‌ای تقویت کند.

او بر این باور است که نبرد بر سر تسلط بر منطقه دنباس می‌تواند آخرین و تعیین‌کننده‌ترین مرحله جنگ در اوکراین باشد. این منطقه بخش‌هایی از استان‌های لوهانسک و دونتسک را هم در بر دارد و بندر ماریوپل در آن اهمیت استراتژیک زیادی دارد.

بندر ماریوپل تقریبا به طور کامل در کنترل نیروهای روسی قرار دارد و تنها چند صد نظامی و غیرنظامی اوکراینی در ساختمان و زیر زمین‌های یک کارخانه نیمه ویران آهن و فولاد باقی مانده‌اند.

در روزهای گذشته مذاکرات زیادی برای ایجاد یک کریدور امن برای خارج کردن غیرنظامیان از ماریوپل در جریان بوده و انتقال بخشی از آنها هم انجام شده است.

ارزیابی وزارت دفاع بریتانیا از نبرد در شرق اوکراین

وزارت دفاع بریتانیا صبح پنج‌شنبه با استناد به ارزیابی نهادهای امنیتی این کشور اعلام کرد نیروهای روسی در شرق اوکراین حرکت به سمت شهر کراماتورسک را آغاز کرده‌اند و حمله‌های موشکی به این شهر همچنان به شدت ادامه دارد.

بر پایه این ارزیابی، یکی از اهداف روسیه انهدام سامانه‌های دفاع ضد هوایی ارتش اوکراین در مناطق شرقی این کشور است.

در همین حال گفته می‌شود روسیه برای تجهیز و تقویت نیروهای خود جهت آغاز "تهاجم بزرگ" در شرق اوکراین به لحاظ زمانی تحت فشار قرار دارد.

گمان می‌رود مسکو بسیار تمایل دارد تا ۹ ماه مه، سالروز پیروزی بر نازی‌های آلمان در جنگ دوم جهانی، خبر یک موفقیت بزرگ را برای جلب نظر افکار عمومی روسیه اعلام کند.

با توجه به افزایش حمایت‌های نظامی کشورهای غربی از اوکراین برخی ناظران تردید دارند روسیه بتواند به سادگی و طی چند هفته آینده به اهداف خود در اوکراین دست یابد.

دویچه وله فارسی