به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۱۰، ۱۴۰۱

گاردین: بریتانیا هشت هزار سرباز به اروپای شرقی اعزام می‌کند

 
اقدامی که به نوشته «گاردین» از بزرگترین استقرار نیروها از زمان جنگ سرد است.
روزنامه بریتانیایی «گاردین» در گزارشی نوشت که دولت بوریس جانسون قصد دارد حدود 8 هزار سرباز ارتش بریتانیا را برای شرکت در رزمایش‌های سراسری به اروپای شرقی اعزام کند. وزارت دفاع بریتانیا، پنج‌شنبه 28 آوریل، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود و پس از حمله روسیه به اوکراین، تصمیم دولت جانسون برای اجرای این طرح جدی‌تر شد.

گاردین نوشته است، انتظار می‌رود که اعزام این نیروها، در فاصله آوریل تا ژوئن سال جاری میلادی، انجام شود.

بر اساس این گزارش، ده‌ها تانک، منطبق با برنامه‌هایی که از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین تقویت شده، در کشورهایی از فنلاند تا مقدونیه شمالی مستقر خواهند شد.


ده‌ها هزار نیروی «ناتو» و نیرو‌های اعزامی مشترک از فنلاند و سوئد هم به آن‌ها ملحق خواهند شد.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا گفته است: «امنیت اروپا هرگز مهم‌تر از این نبوده است.»‌

او تاکید کرد: «این رزمایش‌ها نیروهای ما را با متحدان و شرکای ناتو و نیروهای اعزامی مشترک در یکی از بزرگترین استقرارهای مشترک از زمان جنگ سرد به نمایش می‌گذارد.»

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز گذشته طی اظهاراتی، کشورهای غربی را به تحریک آشکار کی‌یف برای حمله به خاک روسیه متهم کرد.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، پنجشنبه 28 آوریل، ضمن درخواست قطع واردات انرژی از روسیه، با تاکید بر لزوم تقویت دفاع جمعی کشورهای اروپایی، گفت: «ما همکاری نظامی خود را دو برابر خواهیم کرد.»

بوریس جانسون، ماه گذشته در سفری غیرمنتظره به کی‌یف، از قصد دولت خود برای ارسال 120 خودروی زرهی و سامانه‌های موشکی ضد کشتی به اوکراین خبر داده بود.

دولت جانسون پیشتر تحریم‌های سنگینی از جمله بستن حریم هوایی بریتانیا به روی خطوط هوایی روسیه را علیه مسکو اعمال کرد.لندن همچنین حساب‌های بانکی میلیاردرهای نزدیک به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه را مسدود و برخی دارایی‌های روسیه در این کشور را بلوکه کرد.

العربیه