به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۱۳، ۱۴۰۱

وزیر خارجه آلمان: مسموم‌سازی دختران در ایران «تکان‌دهنده» است

 

واکنش‌های بین‌المللی به حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در ایران ادامه دارد و مقامات آلمان، ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل درباره مسموم‌سازی سریال دختران در ایران به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، روز جمعه ۱۲ اسفند در توییتی گزارش‌ها درباره حملات شیمیایی به مدارس و مسمومیت دانش‌آموزان دختر در ایران را «تکان دهنده» خواند.

بربوک در توییت خود با تاکید بر ضرورت تحقیق گسترده درباره این اقدامات نوشت: «دختران باید بدون ترس و هراس به مدرسه بروند، این بدیهی‌ترین حق انسانی آنان است.»

امروز همچنین دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو نیز  نسبت به گزارش‌ها درباره حملات با گاز سمی به مدارس در ایران ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی این نهاد، به خبرنگاران گفت: «ما در رابطه با این اتهامات که دختران به طور عمدی هدف  حملات مرموزی قرار می‌گیرند، به شدت نگران هستیم.»

دفتر حقوق بشر سازمان ملل خواستار آن شد که تمام تحقیقات در رابطه با این پرونده شفاف باشد و نتایج آن برای عموم مردم منتشر شود و عاملان حملات به دست عدالت سپرده شوند.

مقامات ایالات متحده آمریکا نیز مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز در ایران را «عمیقا نگران کننده» خوانده و خواستار تحقیقات کامل و شفاف حکومت ایران در این‌باره شده‌اند.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید پنجشنبه شب درباره وضعیت مسمومیت دختران دانش آموز در ایران گفت ایالات متحده از علت این رویداد اطلاعی ندارد اما از حکومت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که در این باره تحقیقات «کامل و شفاف» انجام دهد.

آقای کربی که در نشست خبری روزانه سخنگوی کاخ سفید حضور یافته بود در پاسخ به سوالی درباره مسمومیت دختران دانش آموز در ایران گفت: اخباری که از ایران می‌آید، عمیقا نگران‌کننده است. چه چیزی می‌تواند علت مسمومیت این دختران جوانی که فقط به مدرسه می‌روند باشد.

وی افزود: دخترانی که به مدرسه می‌روند فقط باید به فکر یادگیری باشند. آنان نباید نگران امنیت فیزیکی خود باشند.»

حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در ایران از بیش از سه‌ ماه پیش و از شهر قم آغاز شده و به گفته برخی نمایندگان مجلس ایران حدود ۱۲۰۰ دانش‌اموز در نتیجه این حملات به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

مقامات و رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی پس از مدت‌ها سکوت این حملات را به دشمنان نظام نسبت داده و وزیر خارجه ایران هم واکنش جامعه بین‌المللی به موضوع مسمومیت گسترده دانش‌آموزان دختر در ایران را «مداخله‌آمیز» و تداوم «جنگ ترکیبی دشمن» دانسته است.