به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۱۲، ۱۴۰۲

مذاکره آمریکا و اسرائيل برای منع دستیابی ایران به سلاح اتمی

 در حالی که نتانیاهو بار دیگر بر عزم راسخ اسرائیل در مقابله با یک ایران هسته‌ای هشدار داده، مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با دو مقام اسرائيلی بر نگرانی‌های ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران تأکید کرده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا

کاخ سفید از گفت‌وگوی جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با ران درمر، وزیر امور راهبردی اسرائيل و زاخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل در مورد نگرانی‌های مربوط به ایران خبر داد.


در این دیدار که روز پنج‌شنبه اول ژوئن (۱۱ خرداد) در کاخ سفید انجام شده، راه‌های جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی و نگرانی‌های مربوط به حمایت این کشور از روسیه در جنگ با اوکراین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.


کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که در مورد "طیف وسیعی از مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای و نگرانی‌های دوجانبه" رایزنی شده است.


در این بیانیه آمده است که سه مقام بلندپایه سیاسی با پیگیری مذاکرات گروه مشورتی استراتژیک آمریکا و اسرائيل در ماه مارس، به تبادل نظر پیرامون افزایش هماهنگی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی و راه‌های مقابله با تهدیدهای این کشور و گروه‌های نیابتی وابسته به آن پرداختند.


سالیوان بر قصد دولت آمریکا برای تقویت هر چه بیش‌تر امنیت و یکپارچگی اقتصادی اسرائیل در سراسر خاورمیانه تأکید کرده است.


در بیانیه تصریح شده است: «سالیوان نهایتا نگرانی مشترک ما در مورد تعمیق روابط نظامی روسیه و ایران و اهمیت حمایت از اوکراین در دفاع از سرزمین و شهروندان خود، از جمله در برابر پهپادهای ایران را به بحث گذاشت.»


هشدار نتانیاهو


همزمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر بر عزم راسخ کشورش برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به جنگ‌افزار هسته‌ای تاکید ورزید.


نتانیاهو در پیامی ویدئویی گفت: «من همه گزارش‌ها در مورد ایران را می‌شنوم. بنابراین، پیامی روشن به هر دو، ایران و جامعه بین‌المللی دارم: اسرائیل هر چه که لازم باشد را انجام می‌دهد تا جلوی دستیابی ایران به سلاح‌های اتمی را بگیرد.»


آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در تازه‌ترین گزارش خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده این کشور در ماه‌های گذشته افزایشی چشمگیر داشته و ایران همچنان روند تنش‌های اتمی را ادامه می‌دهد. 


به گفته آژانس، ذخایر تخمینی اورانیوم غنی‌شده ایران به بیش از ۲۳ برابر حد تعیین شده در توافق سال ۲۰۱۵ میان تهران و قدرت‌های جهانی رسیده است.


همچنین باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در توییتی که آن را روز جمعه ۲ ژوئن منتشر کرده آورده است که ایران دو مورد از سه ملزوم خود برای ساخت سلاح هسته‌ای را دارد: «انبار هسته‌ای در حال گسترش و موشک‌های بالستیک پیشرفته، مانند آن‌‌چه که هفته گذشته رونمایی شد با برد بالقوه ۲۰۰۰ کیلومتر.»


منندز برخورداری از این دو ملزوم را "تهدیدی برای منطقه، اسرائيل، متحدان اروپایی و مصالح آمریکا" خوانده است.

او که پیش‌تر نیز خواستار افزایش فشار آمریکا بر جمهوری اسلامی برای پیشگیری از خطر برخورداری از بمب هسته‌ای شده بود می‌گوید، به همین دلیل است که از سنا می‌خواهد، محدودیت‌های بیش‌تری بر برنامه موشکی ایران اعمال کند: «ما باید هشیار بمانیم تا اطمینان یابیم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.»

دویچه وله فارسی