به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۰۳، ۱۳۹۰

يك نويسنده ايراني‌تبار نامزد جايزه نوبل ادبيات شد


اتحاديه نويسندگان مسكو «فاضل اسكندر» نويسنده ايراني‌تبار اهل روسيه را به عنوان نامزد نهايي اين كشور براي معرفي به آكادمي نوبل در سوئد جهت رقابت در جايزه نوبل ادبي سال 2012 انتخاب كرد.
به گزارش «PNA»، پورفسور «يوگني سيدوروف» دبير اول اتحاديه نويسندگان مسكو اعلام كرد كه فاضل اسكندر به نمايندگي از نويسندگان روس براي دريافت اين جايزه معتبر، به آكادمي نوبل در سوئد معرفي مي‌شود.
اين نويسنده روس ايراني‌تبار يكي از معروف‌ترين فعالان عرصه طنز در اين كشور
 است. فاضل اسکندر پس از انتشار نخستین مجموعه شعر خود در سال 1952 به فعالیت در هر دو ژانر داستان کوتاه و رمان نیز ورود کرد.
اسکندر در سال 1929 در یک خانواده ایرانی در سوخومی مرکز ایالت آبخازیا در روسیه به دنیا آمد و تاکنون چندین جایزه ادبی روسیه از جمله «یاسنایا پالیانا» و جوایزی را در سایر نقاط جهان کسب کرده است.
پدر فاضل اسکندر کارخانه آجرسازی داشت و در سال 1938 از اتحاد جماهیر شوروی تبعید شد و پرورش اسکندر را خویشاوندان مادرش بر عهده گرفتند. اسکندر مدرسه را در آبخازیا به پایان برد و سپس وارد انستیتوی کتابداری مسکو شد، اما در سال 1951 تغییر رشته داد و در انستیتوی ادبیات به نام ماکسیم گورکی به تحصیلات خود ادامه داد.

او تاکنون اشعار، داستان‌های کوتاه و بلند، رمان‌ها و سناریوهای متعددی به چاپ رسانده است. پیرمرد و پیرزن، مهمان ناخوانده، آدم‌ها و کرم ابریشم، چراغ قرمز، نگاه و زنی با شمعی در دست و سری افکنده از جمله آثار اوست اما معروف‌ترین اثر فاضل اسکندر، رمان «زاشیتا چیکا» نام دارد.