به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۰۱، ۱۳۹۰

گاردین:
آیا آمریکا «نظاره‌گر حمله اسرائیل به ایران» خواهد شد؟

روزنامه گاردین چاپ لندن جمعه شب، ۲۸ بهمن‌ماه، در گزارشی در وب‌سایت خود نوشت که عده‌ای از مقامات کلیدی در دولت باراک اوباما متقاعد شده‌اند که تحریم‌های ایران «محکوم به شکست» است و فایده اصلی آنها در حال حاضر تنها به تعویق انداختن حمله اسرائیل به خاک ایران است.
گاردین می‌گوید که این مقامات بلندپایه در دولت آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که ایالات متحده در نهایت هیچ راهی نخواهد داشت جز آن که به ایران حمله کند یا «نظاره‌گر حمله اسرائیل به ایران باشد».
این روزنامه بریتانیایی در این گزارش که روز شنبه در صفحه اول خود چاپ کرده از قول «تحلیل‌گران رسمی» می‌گوید احتمال حمله یک‌جانبه اسرائیل به ایران «در ماه سپتامبر یا اکتبر» سال جاری میلادی، شهریور و مهر ۱۳۹۱، بیشتر است.
در این گزارش دلیل این «حدس» برای زمان حمله احتمالی «آمیزه‌ای از دیپلماسی، جدول زمانی رخدادهای سیاسی [همچون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا] و مسائل عملی» عنوان شده است.
این در حالی است که پیشتر در اوایل ماه جاری لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، در گفت‌وگو با روزنامه واشینگتن پست زمان احتمالی «آوریل و ژوئن»، اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۱، را برای حمله اسرائیل مطرح کرده بود.
این‌ها همه در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، بارها در جلسات عمومی و خصوصی خود با مقامات اسرائیلی تاکید کرده است که بنا دارد به تحریم‌ها وقت بدهد تا اثر خود را نشان دهند.
در همین حال گاردین می‌گوید که اگر هم آقای اوباما به این نتیجه برسد که راهی جز حمله به ایران نمانده است، بعید است که پیش از انتخابات آمریکا در ماه نوامبر به این اقدام متوسل شود.
اما گاردین در ادامه اضافه می‌کند که پرسش اینجاست که آیا اسرائیل تا این زمان یعنی تقریبا تا پایان سال جاری میلادی صبر خواهد کرد.
در حالی که وزیر دفاع اسرائیل پیشتر گفته است که نمی‌توان آن قدر صبر کرد که ایران در فوردو وارد به گفته او «حوزه ایمنی» شده و از دسترس تسلیحات اسرائیلی خارج شود، گاردین می‌گوید برخی مقامات در دولت آمریکا این سوءظن را دارند که اسرائیل ممکن است در همان بحبوحه انتخابات آمریکا به ایران حمله و اوباما را غافلگیر کند.
کالین کال، از مقامات پیشین در وزارت دفاع آمریکا، این فرضیه را مطرح کرده است که بنیامین نتانیاهو و اهود باراک ممکن است این طور محاسبه کنند که اگر اوباما حامی حمله به ایران هم نباشد، «بعید است که در سال انتخابات اسرائیل را به خاطر اقدام یک‌جانبه‌اش مجازات کند».
باراک اوباما در حال حاضر از یک سو با حمایت همه‌جانبه کنگره آمریکا از اسرائیل طرف است و از سوی دیگر با نامزدهای جمهوری‌خواه که او را متهم می‌کنند در برابر ایران شدت عمل کافی نشان نداده است.
در این میان ایران نیز، آن طور که در گزارش روزنامه گاردین اشاره شده، تلاشی برای بهبود اوضاع نکرده و «با اقداماتی چون حملات تروریستی موفق و ناموفق اخیر در تایلند، هند و گرجستان که به ایران نسبت داده شده» به این حس دامن می‌زند که «هنوز آماده مذاکره نیست».
به این‌ها باید رونمایی از «سه پروژه تازه هسته‌ای» در ایران به دست محمود احمدی‌نژاد را نیز افزود، گرچه اسرائیل و‌ آمریکا در واکنش به این رخداد در هفته گذشته اعلام کردند که ایران در پیشرفت‌های هسته‌ای خود اغراق می‌کند.
با این حال به گزارش گاردین آمریکایی‌ها هنوز مطمئن نیستند که آیا اسرائیل برای حمله به ایران در صورت شکست تحریم‌ها جدی است یا فقط تهدید می‌کند تا فشار بیشتری بر آمریکا و اروپا بگذارد که دست به اقدامی شدیدتر بزنند.
به هر حال به گفته آقای کال اسرائیلی‌ها دوست دارند حمله‌شان به ایران مشروع به نظر برسد، بنابراین قدری صبر خواهند کرد تا ثابت شود که تحریم‌ها به جایی نخواهد رسید.