به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۰۱، ۱۳۹۰

ارسال حکم اعدام سعید ملک پور
 به اجرای احکام بدون آنکه حکم به وکیل وی ابلاغ شود
مادر سعید ملک پور: پسرم را به من بازگردانید

پرونده سعید ملک پور فعال سایبری محکوم به اعدام به اجرای احکام ارسال شده است این در حالی است که این حکم هنوز به وی و وکلایش ابلاغ نشده است.
هفته گذشته که وکلای سعيد ملک‌پور برای اعاده دادرسی و دريافت تأييد حکم اعدام اين زندانی به ديوان عالی کشور و دادگاه انقلاب مراجعه کرده بودند، متوجه شدند که پرونده‌ وی به اجرای احکام ارسال شده است.
مریم ملک پور خواهر سعید ملک پور با ابراز تعجب از ارسال حکم به اجرای احکام به "جرس" می گوید: "متوجه شدیم که حکم به اجرای احکام رفته است و این در حالی است که به وکلا و خودش هم اعلام نکرده اند. حتی تایید حکم در دیوان عالی را به سعید و وکلایش ابلاغ نکرده بودند. ما هم به او هنوز نگفته ایم."
وی با اشاره به روند "غیرقانونی" پرونده برادرش ادامه می دهد: "از ابتدا پرونده همه چیز غیرقانونی و ناعادلانه بوده و روند طبیعی را طی نکرده است. وکلا دستشان برای بررسی پرونده بسته و بسیار محدود بود یعنی زمانی به آنها داده نمی شد که پرونده را کامل بخوانند اما علیرغم اینها نقایص پرونده را مطرح کردند اما متاسفانه هیچکدام از این موارد مورد توجه قرار نگرفت و برطرف نشد و دوباره به دیوان برگشت خورد که حتی رئیس شعبه دو به وکیل سعید گفته است که من این حکم را تایید نکرده ام. حالا هم که حکم به اجرای احکام رفته وکلا هیچ کاری نمی توانند انجام دهند. آنها حتی رفته بودند که اعاده دادرسی بدهند که چرا به سعید و آنها حکم ابلاغ نشده که یکدفعه متوجه می شوند که حکم به اجرای احکام رفته است و رئیس شعبه دیوان گفته که حکم یکساعت هم آنجا نمانده است و بلافاصله به اجرای احکام رفته است. با توجه به وضعیت خطرناک و اینکه هر لحظه ممکن است از اجرای احکام برایش اتفاقی بیافتد اما باز هنوز امیدمان را از دست ندادیم و امیدواریم."
خواهر وی با بیان اینکه چهل روز پیش با برادرش ملاقات داشته اند، می افزاید: "هر زمانی که خودشان به ما اطلاع دهند می توانیم به ملاقات سعید برویم و ملاقات های هفتگی نداریم و آخرین ملاقات با سعید هم چهل روز پیش بود و از آن زمان تا الان هم اصلا ملاقات ندادند. شرایط دشواری است سعید یک سال و شش ماه از مدت زندانش را در انفرادی نگهداری می شده و اثرات آن دوران انفرادی و فشارها را هنوز دارد و دستش می لرزد و خیلی عصبی شده که اصلا این حالتها را نداشت. اینها همه سوغات آن دوران است. بارها هم نامه نوشتیم و حتی خودش نامه نوشت که کارشناس پرونده اش را ببیند و به پزشک قانونی او ببرند تا شکنجه هایی که شده تایید شود، اما هیچوقت ترتیب اثری داده نشد. در این مدت حتی یکبار هم دادگاه عادلانه ای برای او تشکیل نشد."

مادر سعید ملک پور: پسرم را به من بازگردانید

گفتنی است تایید حکم اعدام برای سعید ملک پور، اعتراضات گسترده نهادهای بین المللی و حقوق بشر را در پی داشته است. در یکی از این اعتراضات خانم ان هریسون، مدیر موقت بخش خاورمیانه و شمال آفریقا گفته است: :اکنون زمان آن فرا رسیده جمهوری اسلامی اعدام‌ها را به‌ویژه پس از برپایی دادگاه‌هایی که در آن‌ها حقوق بشر بین‌المللی رعایت نشده، متوقف کند و نباید حق آزادی بیان را به اتهامات واهی به‌طور غیرقانونی محدود کنند."

مریم ملک پور با اشاره به نگرانی و ناراحتی خانواده خاطر نشان می کند: "وقتی خبر تایید حکم را شنیدیم با برادرم تمام تلاشمان را کردیم که مادرم از این موضوع چیزی نفهمد زیرا داغدیده است و همسرش را از دست داده و به سعید خیلی وابستگی عاطفی دارد. سعید پسر بزرگ مادرم است. در این مدت سه سال که سعید در زندان بوده مادرم خیلی رنج کشید و به اندازه سی سال پیرتر شده و مریضی هایی را هم که نداشته گرفته است. اما همیشه می گوید سعید کاری نکرده می دانم که بزودی آزاد می شود حالا ما نمی دانیم اصلا این مسائل را چطور برایش مطرح کنیم."
همچنین اکرم اسماعیل زاده مادر سعید ملک پور در حالیکه اطلاعی از حکم و ارسال حکم به اجرای احکام ندارد، با ابراز امیدواری از اینکه فرزندش بزودی آزاد خواهد شد به خبرنگار جرس می گوید: "می دانم سعید آزاد می شود چون بی گناه است، متوجه می شوند و آزادش می کنند. در این مدت که سعید زندان است مثل اینکه پشتوانه ام را از دست داده ام و از همه مسئولین و تمام کسانیکه در این زمینه می توانند کاری انجام دهند می خواهم پسرم را به من بازگردانند. سعید واقعا بی گناه است. من او را بزرگ کرده ام او حتی در زندگی آزارش هم به یک مورچه نرسیده است و در تمام زندگی اش هم یک نقطه منفی نداشته است..."