به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۲۴، ۱۳۹۰

اسناد سری کمک یک میلیارد دلاری ایران به رژیم سوریه

روزنامه "هاآرتص" با استناد به اسنادی سری خبر از کمک یک میلیارد دلاری ایران به رژیم سوریه می‌دهد. هدف از این کمک توان بخشیدن به سوریه برای دور زدن تحریم‌های کشورهای غربی و عربی عنوان شده است.
به گزارش شماره روز یکشنبه (۱۲ فوریه / ۲۳ بهمن) روزنامه اسرائيلی "ها آرتص"، دولت جمهوری اسلامی ایران رژیم سوریه را مورد حمایت مالی قرار می‌دهد. این روزنامه به اسناد سری‌دولت سوریه استناد می‌کند که طبق آن‌ها ایران درصدد است با بستن قراردادهای تجاری‌ای به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به سوریه کمک کند.
این کمک‌ها می‌توانند به رژیم سوریه امکان ‌دهند تاب تحمل تحریم‌های بین‌المللی را داشته باشد. به نوشته "هاآرتص"، این اسناد سری عبارتند از ای‌میل‌هایی که در پی حمله گروه هاکر "آنونیموس" به سرور ایمیل دفتر رئیس‌جمهور سوریه، بشار اسد، به دست آمده‌اند.
در دو سندی که حدود دو ماه پیش نوشته شده‌اند، موضوع دیدار هیأتی ایرانی از سوریه قید شده است. در یکی از این اسناد با زبانی نه چندان واضح اشاره شده که چگونه از این طریق به سوریه کمک خواهد شد تا تحریم‌ها را دور بزند. در این سند آمده است که سوریه می‌خواهد «از تجربه ایران در این زمینه بیاموزد».
هم اکنون آمریکا، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و ترکیه در اعتراض به کشتار در سوریه تحریم‌هایی را علیه این کشور مقرر کرده‌اند. این تحریم‌ها در زمینه‌های نفت و نیز ممنوعیت سفر برخی مقامات سوری و مسدود کردن حساب‌های بانکی آنان صورت گرفته است.
کشورهای عضو اتحادیه عرب همه مبادلات مالی با بانک مرکزی سوریه را قطع کرده‌اند و جلوی پروازهای تجاری از سوریه به این کشورها و برعکس گرفته شده است.اروپا نیز می‌خواهد تحریم‌های مشابهی مقرر سازد.

منبع: دویچه وله