به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۸، ۱۳۹۰

بی‌خبری از صدها بازداشتی روز ۲۵ بهمن
 با گذشت بيش از يک روز از راهپيمايی سکوت ۲۵ بهمن ماه، همچنان از وضعيت بسياری از بازداشت شدگان اين روز خبری در دست نيست
از سويی در ادامۀ موج بازداشت ها در روز ۲۵ بهمن ماه، منابع حقوق بشری گزارش داده اند که يکی ازفعالان کارگری شهر سنندج به نام مهرداد امين وزيری توسط ماموران لباس شخصی در محل کار خود بازداشت شده است . به گزارش آژانس خبری موکريان، ماموران پس از بازداشت اين فعال کارگری، کيس کامپيوتر وی را نيز به همراه خود بردند. از علت بازداشت واتهام احتمالی اين عضو کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری اطلاعی در دست نيست.

تعداد و مکان برخی دستگيری ها
شامگاه سه شنبه، جرس گزارش داده بود که با توجه به شرايط رخ داده، در خوش بينانه ترين حالت حداقل تعداد بازداشت شدگان چهار صد نفر تخمين زده می شود.
در همين زمينه، کانون حمايت از خانواده جان باختگان و بازداشتی ها اعلام کرد در اماکن و محل های زير برخی دستگيری ها رخ داده و گزارش شده است:

- تهران ,خيابان اسکندری : درگيری بين ماموران امنيتی و مردم و دستگيری ۷ نفر از مردم تجمع کننده توسط نيروهای امنيتی

- - تهران ,خيابان آزادی : نيروهای امنيتی در ميدان آزادی اقدام به پرتاب گاز اشک آور کرده و با مردم درگير شده و به ضرب و شتم مردم با باتوم پرداختند .از ديگر اقدامات ماموران ضدشورش برای پراکنده کردن مردم و جلوگيری از تجمع آنها شليک از گاز اشک آور در اين منطقه بوده است ,همچنين شماری از تظاهرکنندگان از سوی ماموران دستگير شده اند اما از آمار دقيق آنها خبری در دست نيست.

- تهران ,خيابان کارگر:در خيابان کارگر ماموران امنيتی گاز اشک آور به سوی مردم پرتاب کرده و ۵نفر در اين محل توسط نيروهای امنيتی دستگير شدند.

- تهران ,خيابان وليعصر:در ساعت ۶عصر, نيروی گارد به مردم يورش بردند. در اين ميان منطقه بسيار شلوغ شد و درگيری هايی صورت گرفت,ماموران در چهارراه وليعصر يک خانم را دستگير کرده و با خود بردند.

- تهران ,ميدان فردوسی: ماموران امنيتی برای ممانعت از گسترش تجمعات درميدان فردوسی دو نفر را دستگير کرده و باخود بردند .

- تهران, شهرآرا: گزارش شده است که درخيابان آزادی وشهرآراء ۲۰ نفر توسط نيروهای امنيتی دستگيرشده اند .

- تهران, نارمک: يک شاهد عينی از شکستن شيشه ماشينهای پارک شده در فرعی‌ها توسط اوباش حکومتی خبر ميدهد. همچنين خبرها از دستگيری تعدادی از معترضان در آن منطقه رسيد.

- اروميه: در درگيری های پراکنده بين مردم و نيروهای امنيتی , تعدادی ازمردم دستگيرشدند که ازسرنوشت آنها اطلاعی دردست نيست.

- شيراز, خيابان ملاصدرا: در شيراز در خيابان ملاصدرا مردم تجمع کردند . ماموران به تجمع آنها حمله کرده و حدود بيست نفر را دستگير کردند.

روايت يک دانشجو
بنا به گزارش يکی از دانشجويان دانشگاههای تهران، روز سه شنبه تعدادی قريب به سيصد تن از معترضان توسط نيروی انتظامی و امنيتی بازداشت و در گاراژی در ابتدای خيابان جمال زاده نگهداری شده بودند. بنا به اظهارات اين دانشجو، بيشتر بازداشت شدگان جوان بوده و نزديک به چهل نفر از اين تعداد را زنان و دختران تشکيل می داده اند. وی رفتار نيروهای امنيتی و انتظامی را با معترضان دستگير شده بسيار زشت و زننده و همراه با ضرب وشتم و اهانت عنوان نموده است.
طبق آخرين گزارش ها، با گذشت يک روز از راهپيمايی سکوت بيست و پنجم بهمن ماه، همچنان از وضعيت بسياری از بازداشت شدگان اين روز خبری در دست نيست. روز گذشته پس از تاريک شدن هوا، ماموران اقدام به دستگيری گسترده راهپيمايان در چند نقطه از شهر تهران کردند. گفته می شود نيروهای لباس شخصی با ظاهری مثل مردم عادی و در ميان راهپيمانان نفوذ کرده و معترضان رو شناسايی می کردند. با اين حال برخی گزارش ها حاکی است، تعداد زيادی از بازداشت شدگان که به کلانتری های مختلف منتقل شده بودند، در آخرين ساعات شب گذشته آزاد شدند.
ندای سبز آزادی گرارش داده است که تعدادی از دستگير شدگان به ظن نيروهای امنيتی، به سازماندهی شعارها می پرداخته اند، که آنها همچنان در بازداشت به سر می برند و از سرنوشت آنان خبری در دست نيست .