به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۰۸، ۱۳۹۰

اولین اسکار برای یک فیلم ایرانی، جدایی نادر از سیمین
برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، جدایی نادر از سیمین جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار را از آن خود کرد.
اصغر فرهادی در زمان دریافت جایزه به فارسی به مردم ایران سلام کرد و گفت: سرزمین من فرهنگ کهن و غنی دارد که زیر غبار سنگین سیاست مخفی شده است. جایزه ام را به مردمم تقدیم می کنم. مردمی که مخالف خشونت هستند و با تمدن ها و فرهنگ های دیگر سر سازگاری دارند.
وی گفت: بسیارى در سرتاسر جهان در حال تماشاى این لحظه‌اند. و گمان دارم خوشحال‌اند. نه فقط به خاطر یک جایزه‌ى مهم یا یک فیلم یا یک فیلمساز. آن‌ها خوشحال‌اند چون در روزهایى که سخن از جنگ، تهدید، و خشونت میان سیاستمداران در تبادل است نام کشورشان ایران از دریچه‌ى باشکوه فرهنگ به زبان مى‌آید. فرهنگى غنى و کهن که زیرگرد و غبار سیاست پنهان مانده. من با افتخار این جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم مى‌کنم. مردمى که به همه‌ى فرهنگ‌ها و تمدن‌ها احترام مى‌گذارند و از دشمنى کردن و کینه ورزیدن بیزارند.


فیلم “جدایی نادر از سیمین” با نام انگلیسی “A Separation” در دو بخش فیلم خارجی و فیلم‌نامه در بین کاندیداهای این دوره از اسکار قرار داشت.
جدایی نادر از سیمین در بخش فیلم‌های غیر انگلیسی‌زبان، بافیلم‌های آقای لازار از کانادا، پانویس از اسرائیل، کله‌شق از بلژیک، و در تاریکی از لهستان رقابت کرد و این جایزه را از آن خود نمود.
این در حالی است که فرهادی در بخش بهترین فیلمنامه نیز با فیلمسازانی چون وودی آلن برای فیلم میشل هازاناویسیوس برای فیلم آرتیست، نیمه‌شب در پاریس،آنی مامولو و کریستن وگ برای فیلم ساق‌دوش‌ها، و جی سی چندر برای فیلم مارجین کال به رقابت می پرداخت.
جدایی نادر از سیمین تاکنون دهها جایزه بین المللی را از آن خود کرده است و فرهادی بر بام موفقیت سینمای ایران ایستاده است.
روز گذشته نیز، “جدایی نادر از سیمین” در بیست و هفتمین دوره جوایز سالانه اسپیریت جایزه بهترین فیلم بین‌المللی را از آن خود کرد.

فیلم سینمایی “جدایی نادر از سیمین” به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی اصغر فرهادی و با هنر نمایی لیلا حاتمی، پیمان معادی، ساره بیات، شهاب حسینی و جمعی از بازیگران سینمای ایران که در سال ۱۳۸۹ در جشنواره فیلم فجر موفق به کسب ۵ سیمرغ بلورین و ۲ دیپلم افتخار شد، در جشنواره های بزرگ بین المللی نیز خوش درخشید.
در کنار ده ها جایزه بین المللی از جشنواره های مختلف در سراسر دنیا، جدایی نادر از سیمین موفق به کسب خرس طلایی جشنواره فیلم برلین به عنوان بهترین فیلم و جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم خارجی شد.