به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مهر ۰۵، ۱۳۹۱

ريزگردها ۱۹هزار نفر را سالانه بيمار می‌کنند

نمايندگان مجلس به نتيجه‌گيري خاصي در مورد پديده گردوغبار و مقابله با آن نرسيدند

پس 10سال از اولين باري كه گردوغبار عربي از سمت غرب به ايران وارد شد، در مجلس شوراي اسلامي براي بررسي اين پديده جلسه‌اي برگزار شد. جلسه‌اي با حضور و سخنراني رييس سازمان حفاظت از محيط‌زيست و نمايندگان استان‌هاي هميشه ريزگرد زده خوزستان، ايلام، كردستان و كرمانشاه... همان استان‌هايي كه در سال‌هاي دهه 60 جنگ زده بودند و حالا داغ ريزگردها را بر دل دارند.

چند روز پيش بود كه خبر آمد رييس سازمان محيط‌زيست براي ارايه توضيح و گزارش درباره ريزگردها به مجلس مي‌رود، با اين حال روز گذشته جلسه‌اي كه محمدجواد محمدي‌زاده در آن گزارشش را ارايه كرد غيرعلني و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد، اما پس از علني شدن جلسه هنوز موضوع ريزگردها بحث اصلي مجلس بود.
اين جلسه با حضور253 نفر از نمايندگان و به رياست علي لاريجاني رييس مجلس آغاز شد. پس از آغاز جلسه علني رييس مجلس در رابطه با دلايل تاخير در آغاز اين جلسه نكاتي اعلام كرد كه رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست بايد توضيح مي‌داد و لازم بود كه در جلسه غيرعلني گزارش دهد.

ريزگردها 20 فرودگاه كشور را تعطيل كرد

با اين همه علي‌محمد احمدي نماينده مردم دهلران در جنوب استان ايلام به عنوان اولين تذكر‌دهنده جلسه علني شروع به سخنراني در اين‌باره كرد، اين منتخب مجلس شوراي اسلامي در اين‌باره گفت: « تعطيلي بيش از 20 فرودگاه و لغو پرواز‌ها از جمله آثار منفي ريزگردها در استان‌هاي جنوبي كشور است، علاوه بر اين كارخانجات و مراكز توليدي بسياري به دليل ريزگردها تعطيل شدند، مهاجرت گسترده‌اي در استان‌هاي جنوبي شكل گرفته است و هم‌اكنون شاهد بيماري‌هاي عروقي و آلرژي هستيم. علاوه بر اين گسترش پديده ريزگردها در زاگرس مياني آثار بسيار خطرناكي داشته است.
اكنون ريزگردها نزديك به 300گونه گياهي كمياب با كاربردهاي دارويي در ايلام را به مرز نابودي و انقراض برده است.» احمدي در ادامه با انتقاد از بي‌عملي مسوولان نيز تاكيد كرد: «متاسفانه ما عملا هيچ اقدامي از سوي مسوولان مربوطه براي مقابله با ريزگردها مشاهده نمي‌كنيم كه لازم است در اين‌باره اقدامات جدي صورت بگيرد.»

ريزگردها سالانه ‌۱۹هزار نفر را بيمار می‌کنند

دومين نماينده‌اي كه در جلسه علني تذكر داد «سيدنجيب ‌شريف‌حسيني» نماينده اهواز بود، شهري كه به گفته بسياري از كارشناسان محيط‌زيست بيشترين آسيب‌ها را از پديده ريزگردها ديده است، شهري كه به گفته سازمان بهداشت جهاني در سال گذشته، لقب آلوده‌ترين شهر جهان به لحاظ شرايط آب و هوايي را به‌دست آورد. چاشني اصلي صحبت حسيني هم بي‌عملي مسوولان بود، ‌به‌خصوص آنجايي كه گفت در اين سال‌ها هيچ اقدام خاصي براي مقابله با اين معضل نشد و تنها كاري كه انجام شد تغيير نام گرد و خاك به ريزگرد بود و بس، او صحبت‌هاي خود را اين‌گونه ادامه داد:

«من الان براي بيان مشكلات شهرم پنج دقيقه وقت دارم، اما پنج دقيقه زمان براي بيان مشكلات 10ساله گردوغبار خيلي كم است؛ اما مشكلات اصلي كه در بحث گردوغبار وجود دارد، در اقتصاد، بهداشت و معيشت مردم تاثير گذاشته است و مسوولان بايد براي اين مساله چاره‌انديشي كنند. هم‌اكنون 20‌ميليون هكتار از اراضي كشور در معرض فرسايش‌هاي بادي قرار دارند، ‌همچنين افزايش مصرف آب و برق و سوخت و افزايش هزينه نگهداشت تاسيسات صنعتي از جمله موارد ديگري است كه در اين عرصه با آن روبه‌رو شده‌ايم.»
نماينده اهواز گفت: «پديده ريز‌گردها تاكنون خسارات جدي به بخش سلامت وارد كرده است كه بايد به اين بخش توجه ويژه شود به صورتي كه‌ 19‌هزار بيمار سالانه بر اثر گرد و غبار به تعداد بيماران كشور اضافه مي‌شوند كه پنج‌‌هزار نفر از اين تعداد مربوط به استان خوزستان هستند. به همين دليل تامين اعتبار جهت خريد دستگاه تصفيه هواي خانگي از جمله پيشنهادهاي ما براي مقابله با پديده گرد و غبار است. علاوه بر آن افزايش سهميه سوخت و توزيع شير رايگان در مدارس و لحاظ كردن رديف بودجه‌اي براي برخي مصارف خاص از ‌ساير پيشنهادهايمان است كه از مسوولان مي‌خواهيم به آن توجه كنند.» حسيني همچنين تخريب و آلوده‌سازي تالاب‌هاي كشور، خشك شدن درياچه اروميه و مسايلي از اين دست را موجب به وجود آمدن برخي مسايل زيست‌محيطي در كشور دانست.»

كارنامه ما در زمينه مقابله با بيابان درخشان است

پس از آن بود كه محمدي‌زاده رييس محيط‌زيست كشور پشت تريبون مجلس قرار گرفت و توضيحاتي در اين‌باره ارايه داد. براساس گفته‌هاي اين مقام دولتي، كشور ما در طول چند سال اخير به‌ويژه 10 سال گذشته با خشكسالي مواجه بود، با اين حال محمدي‌زاده افزود: «كارنامه جمهوري اسلامي ايران در مقابله با بيابان‌ها درخشان‌ترين كارنامه بعد از چين است.»

وي گفت: در طول 10 سال گذشته 529 توفان شن و ماسه در كشور داشتيم كه اين توفان‌ها از شش كانون بحراني كه همجوار با مرز ايران است، به كشور آمده است.» رييس سازمان محيط‌زيست با تاكيد بر لزوم دنبال كردن راه‌حل دراز‌مدت افزود: ما با عراق قراردادهايي را امضا كرده‌ايم و از تمام ظرفيت‌هاي ديپلماتيك هم بهره گرفته‌ايم و همايش‌ها و اجلاس‌هاي بين‌المللي را هم برگزار كرده‌ايم اما هنوز توقع ما در مقابله با پديده ريزگرد برآورده نشده است. دولت هم آن چيزي را كه داشته، به ميدان آورده بنابراین از مجلس هم مي‌خواهيم كه در منابع، در ساختار‌ها به ما كمك كند تا اجراي طرح به خوبي انجام شود. علي لاريجاني رييس مجلس نيز پس از سخنان رييس سازمان محيط‌زيست تاكيد كرد اگر لازم باشد ما مي‌توانيم سرمايه‌گذاري مشترك با عراق در اين زمينه انجام دهيم چراكه هزينه‌هاي اين موضوع براي ما زياد است. او همچنين با اشاره به موضوع مهم ريزگردها تاكيد كرد: «پديده ريزگرد مساله مهمي است كه در آينده هم در مورد آن بحث خواهيم كرد.»

ريزگردها دردي بدتر از جنگ

پس از صحبت‌هاي رييس مجلس در اين‌باره موضوع جلسه علني از ريزگردها خارج شد و رييس سازمان محيط‌زيست هم صحن علني مجلس را ترك كرد، اما صحبتي كه سعيد انصاري نماينده مردم آبادان در قالب اخطاري قانوني با انتقاد از هيات‌رييسه مجلس دوباره بحث را به سمت ريزگردها كشاند، او با بيان اينكه بهتر بود اخطار بنده در حضور رييس سازمان حفاظت از محيط‌زيست مطرح مي‌شد، گفت:
«ريزگردها آسايش، آرامش، سلامتي و هستي مردم را از بين برده‌اند، برخي مي‌گويند كه اين صحبت‌ها را مطرح نكنيد اما بايد به اين پرسش پاسخ داد كه چه كسي بايد اين مسايل را بگويد؟ وظيفه كيست؟
مردم به خاطر ريزگردهاي موجود اقدام به مهاجرت مي‌كنند. امروز شاهديم كه مردم به دليل گرد و غبار از اين شهرها به سمت يزد، اصفهان و شيراز مهاجرت مي‌كنند و اين مسايل دردي است كه كسي به آنها توجهي نمي‌كند. به داد اين مردم برسيد، 10سال است كه اين اتفاق تلخ براي مردم ما بدتر از جنگ تحميلي شده است و مشكلات در اين زمينه يكي، دوتا نيست.»

در ادامه اين جلسه حجت‌الاسلام سيد‌محمد‌حسن ابوترابي‌فرد نايب‌رييس اول مجلس كه در غياب لاريجاني رياست ساعتي از صحن علني را بر عهده داشت، در پاسخ به اين اخطار گفت:
«سخنان شما حكايت از اهميت موضوع دارد و اميدوارم اين مساله با پيگيري عموم نمايندگان و استان‌هايي كه در معرض آسيب ريز‌گردها قرار دارند، هرچه سريع‌تر حل شود و در اين جهت گام‌هايي برداريم كه تامين‌كننده منافع ملي باشد.»

پس از رد و بدل شدن اين صحبت‌ها بار ديگر بحث ريزگردها از صحن علني خارج شد اما كمي بعد با تذكر ايرج نديمي نماينده مردم لاهيجان بار ديگر فضاي صحن ريزگردي شد، نديمي در تذكري آيين‌نامه‌اي به جلسه امروز مجلس با رييس سازمان حفاظت از محيط‌زيست اشاره كرد و گفت: ‌امروز در مجلس دو جلسه علني و غيرعلني در خصوص ريزگردها با رييس محيط‌زيست داشتيم اما پس از اين دو جلسه نتيجه آنها معلوم نشد. اينكه مجلس جلسه‌اي بگذارد و رييس سازمان حفاظت از محيط‌زيست نيز در اين جلسه تنها بگويد كه بودجه ما نازل است و ادعايي در تامين بودجه مقابله با اين پديده نداريم، جواب مردم نيست بايد تدبيري انديشيده شود تا مشكلات مردم حل شود، اينكه جلسه بگذاريم و تنها در آن حرف بزنيم و اين جلسه نتيجه‌اي نداشته باشد، مشكلات مردم حل نمي‌شود مگر اينكه اين صحبت‌ها ضمانت اجرايي داشته باشد.

ارايه توضيح يا گزارش عملكرد محيط‌زيست

اگرچه نمايندگان در جلسه علني مجلس به بحث‌هاي ديگري هم پرداختند اما تا انتهاي اين جلسه باز هم در چند مورد نمايندگاني از نقاط مختلف كشور اقدام به ارايه اخطار و تذكر در اين‌باره مي‌كردند و از مشكلات حوزه انتخابيه خود مي‌گفتند. اين جلسه نتيجه خاصي جز ارايه همين نطق‌ها نداشت و اعتراض برخي نمايندگان را هم در پي داشت، نمايندگاني همچون عباس قائيدرحمت دبير دوم كميسيون اجتماعي مجلس كه در اين‌باره به «خانه ملت» گفت: از گزارش محمدجواد محمدزاده، نمايندگان مجلس به نتيجه‌گيري خاصي در مورد پديده گردوغبار و مقابله با آن نرسيدند، چون مطالبي كه وي در مورد اين پديده مطرح كرد، بيشتر جنبه گزارش عملكرد داشت.