به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۰۸، ۱۳۹۱

خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود

پایان فعالیت سایت "البرز نیوز"
شهلا بهاردوست
ایمیل دریافتی  26.09.2012

با سلام خدمت یکایک شما دوستان و عزیزان و هموطنانی که تا کنون دریافت کننده ی خبرها از این آدرس بوده اید.
با کمال تاسف باید به اطلاع شما برسانم که رسانه ی خبری "سبز یعنی وطن" که در انتهای فعالیتش سایت "البرز نیوز" را راه اندازی کرد باید بعد از بیش از سه سال تلاش مداوم به فعالیتش پایان دهد!

طی این مدت من شخصن و به تنهایی کلیه مسئولیتها و هزینه های این سایت را به دوش داشتم و در مقطعی هم طی مدتی دو نفر را در داخل که جمع آوری خبر می کردند را تا حدی که برایم مقدور بود حمایت کردم ولی متاسفانه این امر به هیچ وجه قابل ادامه نیست.

طی این مدت تلاش نمودم تا با استقلال کامل کار را به پیش ببرم و منعکس کننده ی نظرات گوناگون در جامعه ایرانی باشم چیزی که متاسفانه به دلیل فرهنگ عقب مانده ی جامعه مان در ایرانیان مرسوم نیست و اگر بخواهی استقلال داشته باشی و مجیز گوی کسی نباشی هیچ راهی برایت جز کنارکشیدن باقی نمی گذارند. در جامعه ی ما باید زیر چتر گروه و سازمان و حزب باشی و یا سر تعظیم در مقابل سیاستی که دولت ها برای رسانه ها تعیین می کنند باشی تا حمایت مادی شوی در غیر اینصورت رسانه ی آزاد و مستقل جوکی بیش نیست!!

راه دور نمی روم به تاریخ دوران پدر و پدربزرگم نگاه نمی کنم همین سالها را که خودم دیده ام را می گویم، در جامعه ای که بخش بزرگی از اپوزیسیون آن هنوز ننگ سالهای57 به بعد را از صورتش پاک نکرده و به دنبال ننگ بعدی است و دلش نمی آید بگوید جمهوری اسلامی نه! و فقط بسنده به ولی فقیه می کند تازه آن هم بصورت جانم و قربانم که مبادا به ریش حاج آقا بربخورد، چگونه باید انتظار داشت که این جامعه به دمکراسی دست پیدا کند و صاحب رسانه های مستقل شود (سایت، روزنامه، رادیو، تلویزیون ...) تا بتوانند همه ی نظرها را بازتاب دهند، بتوانند افراد با اندیشه های گوناگون با هم به تبادل نظر بپردازند؟! براستی دیالوگ چه معنایی دارد؟ خودی و غیر خودی یعنی چه؟

به هر حال نه اپوزیسیون ما استقلال می خواهد و نه دولتهایی که هر کدام زیر لحاف اپوزیسیون پنهان شده اند!! هیچکدام نه تنها ضرورتی نمی بینند بلکه خواهان حذف چنین تفکر و نیز افرادی که آن را به پیش می برند نیز می باشند کما اینکه تا کنون کرده اند و خودم به شخصه تجربه نموده ام.

طی این مدت سه سال و اندی به بیش از صد و چندین ارگان و انجمن و بنیادهای بین المللی و مثلن مستقل و افراد با نام و بی نام ایرانی نوشتم تا این رسانه را در جهت پیشبرد اهدافش حمایت کنند ولی دریغ از یک نفر!!

البته واضح است که فعالانمان همگی کم ادعا ندارند و در حرف بدون استثنا همگی شیر ژیانند ولی در عمل ........!!؟؟

بارها به خود گفته ام اگر من حتی کار تخصصی انجام ندهم و روزی 17 ساعت به جای کار در این رسانه را در مک دونالد بایستم و همبرگر دست ملت بدهم حداقل ساعتی 10 یورو یعنی 170 یورو در روز می گیرم چه رسد به اینکه بخواهم کار تخصصی انجام دهم! این کار حتی بی ارزش تر از فروش همبرگر و یا گذاشتن قوطی آبجو روی میز برای دریافت کنندگان و خوانندگانش است چرا من فکر می کنم کار برایشان ارزشمند است؟

به هر حال این رسانه از ساعت 24 یکشنبه اول اکتبر از شبکه حذف و گروه ایمیلی و آدرس ایمیل ها هم پاک خواهند شد. لذا تقاضا دارم از ارسال مطلب و ... خودداری نمایید. هیچگونه خبر و مطلبی را هم برای پخش نفرستید.

حقیقتن مردم میهنمان بسیار عاقلتر از آنند که به مدعیان اعتماد کنند و دنباله رو فتوای آنها شوند کما اینکه می بینیم نه برای رژیم حاکم ارزشی قائلند و نه اپوزیسیونش را جدی می گیرند.!

در اینجا برای مردم میهنم آرزوی رسیدن به دمکراسی و استقلال کامل را می کنم امیدوارم که باعث دلسردی و ناامیدی هیچکدامشان نشوم امید دارم که فرزندان این مرز و بوم راهی را که گذشتگانشان رفته اند نخواهند رفت و خود الگوی آزادگی و استقلال خواهند شد.

همینطور از عزیرانی که با ارسال مطالبشان طی این سه سال و اندی همراه بودند سپاسگزارم.

با سپاس
شهلا بهاردوست

سرمقاله اولین شماره سایت البرز نیوز

در آستانه فصلی دیگر ، سایت البرز نیوز گشوده شده است و اینک در معرض مردم فارسی زبان قرار دارد. چنان که از ظاهر آن پیداست ، این رسانه می کوشد در حد توان خود منعکس کننده نظرات و آرای مترتب بر ساختار های اصلی جامعه امروز کشورمان باشد . ساختارهای اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی ، فرهنگی در این راستا دیده شده اند . نمی توانیم بگوییم که « البرز نیوز » رسانه ای خنثی و بدون موضع است ، زیرا اساسا بر این باور هستیم که بی طرفی در جامعه و سیاست بی معناست . شاید در صورت تدقیق شده ، می توانم گفته باشم که البرز نیوز برپایه اعتقاد به منشور حقوق بشر و مبانی تمدنی پذیرفته شده در دنیای آزاد ، می کوشد از دسته بندی سیاسی رایج پرهیز کند و درانعکاس نکات و در صورت لزوم پاسخ ها بی طرف باشد . بدیهی است که البرز نیوز مایل باشد رسانه ای چندوجهی و پلورالیستیک قلمداد شود ولی معنی ای که ما از پلورالیسم درک می کنیم ، این نیست که هر چه را که هر کس بیان داشت ، بدون توجه به معیارهای رسانه ای و اصول راهبردی ای که برای خود برگزیده ایم ، منتشر سازیم . طبیعی است که پلورالیسم را ما در عرصه ی عمومی جامعه می فهمیم و بر این باور هستیم که درجامعه ای که متمدن شمرده می شود ، نظرگاه ها بر هم تلاقی می کنند و به کنش و واکنش می رسند . از این رو قرار نیست که یک سایت یا نشریه برای این که ثابت کند جزمی و سازمانی نیست بخواهد یک سالاد روسی از آرای گاه ناهمخوان را ارائه دهد و مخاطب را در تعلیق بگذارد . البته بر حسب آن چه بدان باور داریم ، اصل بر« استقلال » است . یعنی خط و خطوط رسانه مان را از جایی اخذ نمی کنیم و در حوزه درک خود و همکاران و مشاورانمان گام برمی داریم . در این رهگذر بروز اشتباه ناممکن نیست که در صورت بروز ، صادقانه توضیح خواهیم داد و پوزش خواهیم خواست . از سویی دیگر« البرز نیوز » در بیان و انتشار مسائل با جانب گیری عمل نمی کند و به طور جد می کوشد مستدل و منطقی باشد، که البته امری حرفه ای است. می کوشیم پرنسیپ هایی از این دست را سرلوحه کار خود سازیم .

دیگر این که باید بگویم ، البرز نیوز به دنبال نشریات متعدد « سبز یعنی وطن » شکل گرفته است . به توصیه دوستان زیادی به این فکر افتادیم که در قالب یک سایت ، جدا از انعکاس خبرها و تحلیل های مهم و قابل ملاحظه روزانه ، به تهیه گزارش و خبر نیز بپردازیم . البرز نیوز در حد توان خود خواهد کوشید با کمک همکاران خود به رسانه ای برای انعکاس وقایع منتشر نشده نیز تبدیل شود . در این راستا به کمک دوستان چشم داریم و از جمیع نویسندگان ، صاحب نظران ، هنرمندان و اهل قلم فارسی زبان دعوت می کنیم که به ما یاری برسانند و حداقل « البرزنیوز » را از نظرها و انتقادات خود بی بهره نگذارند . در این سایت پس از ویرایش مطالب ، تا حد ممکن خواهیم کوشید رسم الخط نویسندگان یا تدوین کنندگان مطالب ( اگر پیش تر منتشر شده باشند ) حفظ شود . خواهشمندیم خوانندگان سایت در خصوص ترجیح شان حول این موضوع ، نظراتشان را با ما در میان بگذارند .

دیگر این که در سرمقاله ها که به تناوب هفتگی خواهد آمد نظری اجمالی خواهیم داشت بر سیر وقایع و نکات منتشر شده در سایت . مایه مباهات البرز نیوز خواهد بود که صاحب نظران کشورمان اگر نکات بارزی را در هفته درخور این ستون می انگارند برای درج ارسال دارند .

به عنوان نکته آخر مایلم به پاسداشت « قلم » به عنوان سمبل اندیشه که گاه می تواند به اعتراض و مبارزه بدل شود ، با آرمان « آزادی اندیشه و بیان بی هیچ حد و حصر و استثنا » و با گرامی داشت سالگرد اعدام زنده یاد « سعید سلطانپور » ، عضو کانون نویسندگان ایران که در سال ۱۳۶۰ اعدام شد ، نخستین سرمقاله « البرز نیوز » را به او تقدیم کرده باشم که خاطر عزیزش به شکوه و ماندگاری البرز سترگ است .

چشم هر اختر پوينده که در خون مي گشت / برق خشمي زد و بر گرده ی شب خنجر شد

سردبیر: شهلا بهاردوست
۳۰ خرداد ۱۳۹۱

"احترام آزادی" ضمن سپاس از فعالیت های شبانه روزی خانم شهلا بهار دوست، تاسف عمیق خود را از عدم انتشار سایت خبری "البرز نیوز"  اظهار می نماید . امید است در آینده شاهد خدمات با ارزش خانم بهاردوست در زمینه های فرهنگی و هنری برای جامعه ایرانی باشیم.