به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۲۰، ۱۳۹۱

يادگيري خط نستعليق
روش جامع آموزش نستعليق، چنان‌كه از عنوان آن پيداست كتابي است در زمينه هنر خوشنويسي و خط نستعليق كه مولف آن استاد اسماعيل نژادفردلرستاني – از استادان برجسته و بسيار پركار هنر خوشنويسي ايران و از شاگردان استاد اميرخاني – است. استاد نژادفردلرستاني داراي مدرك كارشناسي نقاشي از دانشگاه هنر و داراي درجه استادي از انجمن خوشنويسان ايران است. 
32 سال سابقه تدريس در كلاس‌هاي انجمن خوشنويسان ايران و ديگر مدارس هنري و همچنين حضور موفق در نمايشگاه‌هاي متعدد گروهي در داخل و خارج از ايران از سوابق اين استاد گرانمايه است. كتاب «روش جامع آموزش خط نستعليق»، شامل يك مقدمه، تاريخچه مختصر خط، آشنايي با وسايل خوشنويسي، اصول و قواعد حروف الفبا و آموزش نگارش تركيبات دوحرفي‌ها، تركيبات سه و چندحرفي، سطرنويسي، بيت‌ها، چليپانويسي، كتابت‌نويسي، قطعه‌نويسي و همچنين يك موخره است. اينك بخشي از اين كتاب كه به تاريخچه خط در پيش و پس از ظهور اسلام اختصاص دارد: «دستمايه اصلي خط پيش از اسلام، زبان‌هاي دوران ايران باستان و دوران ميانه است.
دوران باستان تا پايان كار هخامنشيان ادامه داشته و زبان‌هاي ايراني دوران ميانه از پادشاهي اشكانيان تا پيدايش و اندكي بعد از آن رايج بوده و دامنه اين زبان‌ها تا قرن سوم هجري نيز كشيده شده است. مادها و پارس‌ها كه هم‌نژاد بودند، در ابتداي ‌هزاره اول قبل از ميلاد به ايران آمده و در حوالي مرز آشور آن روز مستقر شدند.
مادها كه در سراسر جهان به آريايي يا ايراني شهرت داشتند در‌ هزاره سوم پيش از ميلاد يعني در دوران شاهان ماد، علامت‌هاي ميخي بابلي را كه در مرحله دوم پيدايش بود، برگرفتند و با تغييراتي كه در آن دادند الفباي ميخي ايراني را به وجود آوردند.
پس از ظهور اسلام، خط ايران يكباره دگرگون شد. اصولا يكي از رويدادهاي شگفت‌انگيز ايران پس از اسلام رواج خط كوفي در اين سرزمين است كه دامنه آن تا به امروز كشيده شده است. خط كوفي در ابتدا ساده بود و بدون نقطه نوشته مي‌شد و بعدها نقطه‌گذاري گرديد...» تاريخچه مختصر خط، كه به خط خود استاد اسماعيل‌ نژادفردلرستاني نگاشته شده پيدايش خط نستعليق ادامه مي‌يابد و آنگاه مباحث آموزشي كتاب آغاز مي‌شود. «روش جامع آموزش خط نستعليق» توسط انتشارات سايه نيما و با قيمت 9‌هزار تومان و در تيراژ 500 نسخه به پيشخوان كتابفروشي‌ها آمده است.


«مفردات» عنوان اولين جلد از مجموعه كتاب‌هاي «آموزش خط نستعليق» استاد اسماعيل نژادفردلرستاني است. در اين كتاب، استاد نژادفردلرستاني با خط خود، به آموزش شيوه نگارش نستعليق حروف پرداخته است. هنرمند مبتدي در خوشنويسي با سرمشق قرار دادن اين كتاب و تمرين از روي آن مي‌تواند نوشتن نستعليق حروف را بياموزد. اين كتاب 24صفحه‌اي با قيمت دو‌هزار تومان و در 500 نسخه توسط انتشارات سايه نيما منتشر شده است.


دومين جلد از مجموعه «آموزش خط نستعليق» به آموزش تركيبات دوحرفي اختصاص دارد؛ تركيباتي نظير «سن»، «سي»، «صف» و... كه هنرمند مبتدي با استفاده از اين كتاب مي‌تواند طرز نگارش آنها را به شيوه نستعليق بياموزد. سرمشق‌هاي اين كتاب نيز به خط خود استاد نژادفردلرستاني نوشته شده و در اختيار علاقه‌مندان به خط نستعليق كه در تاريخ ايران، هنري سخت ريشه‌دار است، قرار گرفته است. «تركيبات دوحرفي» كتاب 24صفحه‌اي است كه با قيمت دو‌هزار تومان و در تعداد 500 نسخه منتشر شده است.


«تركيبات سه‌حرفي و چندحرفي» عنوان سومين جلد از مجموعه كتاب‌هاي «آموزش خط نستعليق»، به خط استاد نژادفردلرستاني است. «تركيبات سه‌حرفي و چندحرفي»، چنان‌كه از عنوانش نيز پيداست به آموزش نگارش نستعليق كلماتي اختصاص دارد كه از سه يا بيش از سه حرف تشكيل شده‌اند. كلماتي نظير: «قصر» و «كله» و «كشف» و... . علاقه‌مندان خوشنويسي و خط نستعليق براساس اين كتاب و تمرين از روي سرمشق‌هاي آن مي‌توانند در نوشتن نستعليق كلمات سه و چندحرفي مهارت يابند و پس از آن به مراحل بعدي و پيشرفته‌تر آموزش اين خط وارد شوند. اين كتاب 24صفحه‌اي با قيمت دو‌هزار تومان و در تعداد 500 نسخه از طرف نشر سايه نيما به پيشخوان كتابفروشي‌ها آمده است.