به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۰۷، ۱۳۹۱

گفت‌وگو با «دكتر حميدعارف»
نكاتي كه بايد درباره جراحي زيبايي پلك بدانيد
چگونه چشم‌هايتان را دوباره جوان كنيد

اگرچه جراحي زيبايي پلك با برداشتن پوست چربي و عضله اضافي و اصلاح موقعيت پلك باعث بهبود قابل توجهي در ظاهر افراد مي‌شود و چهره‌اي جوان‌تر و سرحال‌تر به وي مي‌بخشد ولي اگر در سنين پايين انجام شود و لزومي براي انجام آن نباشد، نه تنها زيبايي‌بخش نيست بلكه چهره‌اي نامناسب به فرد مي‌دهد كه قابل اصلاح هم نيست. اگر قصد انجام اين عمل را داريد خواندن مطلب زير را به شما توصيه مي‌كنيم. دكتر حميد عارف (فوق‌تخصص جراحي پلاستيك و عضو انجمن جراحي پلاستيك و استاديار دانشگاه) درباره بايد و نبايدهاي اين روش جراحي زيبايي نكاتي را براي شما مطرح مي‌كند.

‌در چه سني بايد جراحي‌هاي زيبايي پلك را انجام داد؟

عمل جراحي پلك معمولا در پلك بالا و پلك پايين انجام مي‌شود. اين جراحي بهتر است در سنين ميانسالي يعني از 40سالگي به بالا انجام شود. به اين دليل كه در اين سنين پلك‌ها شل شده و روي مژه‌ها مي‌افتد و جلو ديد را مي‌گيرد و همچنين زيبايي فرد را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد و چين پشت پلك و طراوت و زيبايي پلك جوان از بين مي‌رود و به جاي آن ورم و پف در پلك ايجاد مي‌شود.

جراحي پلك‌ها نيازمند معاينه اوليه دقيق پيش از انجام است، زيرا در برخي افراد جوابگو نبوده و عوارض نامطلوبي برجاي مي‌گذارد. به‌طور مثال افرادي كه پوست اسفنجي دارند و از بچگي پف چشم داشته‌اند، گزينه مناسبي براي اين عمل نيستند. چون پوست پلك آنها حالت اسفنجي دارد و اضافي نيست. اگر بخواهيم متوجه شويم كه فردي پوست اضافي پشت پلك دارد بهترين روش اين است كه چشمان فرد را در حالت بسته معاينه كنيم. اگر با وجود بسته بودن چشم‌ها همچنان پوست اضافي در پلك مشاهده شد نشان مي‌دهد پلك چشم، پوست اضافي دارد.

‌آيا با جراحي چروك‌هاي دور چشم از بين مي‌روند؟

چروك‌هايي كه در اطراف چشم ايجاد مي‌شود و حالت پنجه كلاغ دارند، خط‌هاي ظريفي هستند كه در مواقع خنده ايجاد مي‌شوند و معمولا درمان اصلي آن در سنين بالا استفاده از بوتاكس است. ولي برخي تمايل دارند كه اين خطوط به صورت دايمي از صورت‌شان محو شود كه اين موضوع امكان ندارد، زيرا اين خطوط با عمل هم به‌طور دايم برطرف نمي‌شوند و دوباره برمي‌گردند چون عضله حلقوي دور چشم به صورت طبيعي براي باز و بسته شدن چشم وجود دارد و نمي‌توان اين عضله را با جراحي از بين برد بلكه قسمت‌هاي اضافي اين عضلات را با بوتاكس از بين مي‌بريم و ما معمولا با تزريق چربي و بوتاكس اين چروك‌ها را رفع مي‌كنيم كه اين روش‌ها دايمي نيست.

‌پف زير چشم چگونه برطرف مي‌شود؟

در رابطه با پف پلك بالايي، روش عمل به اين صورت است كه ابتدا پوست اضافي پلك را با روش نيمه‌بيهوشي برداشته و افتادگي عضله را نيز اصلاح مي‌كنيم و حتي ممكن است نياز به ليزر باشد كه شلي پوست را برطرف كنيم. در مورد جراحي زيبايي كه در پلك‌هاي پاييني انجام مي‌شود، معمولا مشكل چربي‌هاي اضافي مطرح است به اين صورت كه اين چربي‌ها كه در ساختمان داخلي چشم قرار دارند به علت ضعف ديواره‌هاي جلويي پلك‌ بيرون مي‌زنند و حالت برآمدگي و پف در زير چشم ايجاد مي‌كنند كه حالت خستگي به صورت داده و سن فرد را بالا نشان مي‌دهد. روش جراحي قديمي به اين صورت بود كه كيسه‌هاي چربي را برمي‌داشتند ولي اين روش در حال حاضر توصيه نمي‌شود، زيرا وقتي اين كيسه‌ها برداشته مي‌شوند اطراف كاسه چشم خالي‌تر مي‌شود و چشم فرورفته‌تر به نظر مي‌رسد و سن فرد بيشتر به نظر مي‌آيد، بنابراين در حال حاضر توصيه مي‌شود اين كيسه‌هاي چربي بيرون‌زده را به جاي اصلي برگردانند و با بخيه قابل جذب ثابت كنند. اين روش مناسب‌تر بوده و حالت چشم فرورفته را ايجاد نمي‌كند.

عمل پلك بالا در افرادي كه پف‌ مادرزادي پلك دارند به هيچ‌وجه مناسب نيست و با روش‌هاي خاصي مانند ليزر و روش‌هاي درماني غيرجراحي قابل اصلاح است. در ضمن خيلي از مشكلات به دليل افتادگي ابروست. به اين صورت كه پوست پيشاني و ابرو در سنين بالا شل مي‌شود و فرد گمان مي‌كند افتادگي پلك دارد ولي در زمان معاينه متوجه مي‌شويم پوست اضافي وجود ندارد و اگر اين افراد مورد جراحي قرار بگيرند، دچار عوارضي مانند بازماندن پلك چشم‌ها هنگام خواب در نتيجه بسته نشدن چشم‌ها هنگام خواب سبب خشكي قرنيه مي‌شود.

‌افتادگي پلك‌ها را چطور درمان مي‌كنيم؟

افتادگي پلك، يعني يك پلك به طور مادرزادي از پلك ديگر پايين‌تر قرار گيرد. اين مشكل با عمل زيبايي پلك قابل اصلاح كامل نيست و هيچ‌وقت غيرقرينه بودن كاملا از بين نمي‌رود. به همين دليل معاينه قبل از عمل حايزاهميت است و در برخي مواقع پوست اضافي روي پلك را مي‌پوشاند و اگر در معاينه اول پزشك دقت نكند، متوجه غيرقرينه بودن پلك نمي‌شود. اين معاينه بايد در وضعيت‌هاي مختلف با چشم بسته و باز مورد معاينه قرار بگيرد. افرادي كه خشكي چشم دارند توصيه مي‌شود اين عمل را انجام ندهند، زيرا اين جراحي به خودي خود سبب كاهش ترشح اشك مي‌شود و اين افراد نبايد جراحي پلك انجام بدهند بلكه به اين افراد توصيه مي‌شود ليفتينگ ابرو و بالاي پيشاني انجام دهند. افرادي كه ديابت، فشارخون، كم‌كاري و پركاري تيروييد دارند نبايد جراحي پلك انجام دهند. اگر فرد ديابتي اين عمل را انجام دهد بايد احتياط زيادي به خرج داده شود، زيرا ديابتي‌ها معمولا مشكل شبكيه چشم دارند و ريسك خونريزي در آنها زياد است.

‌آيا تغذيه در ايجاد افتادگي پلك نقش دارد؟

نوع تغذيه‌اي كه افراد دارند در ابتلا به افتادگي پلك موثر است، بنابراين توصيه مي‌شود افراد از خوردن غذاهايي كه در تركيبات‌شان از روغن‌هاي اكسيده و كلسترول اشباع وجود دارد خودداري كنند. فست‌فودها از اين دسته هستند و به دليل وجود اين مواد باعث كم‌شدن ويتامين C در پوست و كلاژن مي‌شود، بنابراين بايد از غذاهاي تازه، سبزيجات و ميوه‌ها استفاده كنيم. نوشيدن آب و مايعات كافي طي روز توصيه مي‌شود. البته بايد در نظر گرفت اين تغذيه طي يك روز و يك هفته جوابگو نيست بلكه در طول زندگي مثمرثمر مي‌شود.

آفتاب هم از دلايل شلي پوست و افتادگي زودرس پلك است. بنابراين دوري از آفتاب مستقيم و اشعه ماوراي بنفش كه سبب افتادگي پوست و عضلات چشم افراد مي‌شود ضروري است. استفاده از عينك‌آفتابي مناسب الزامي است و توصيه مي‌شود بيشتر از آنكه به فكر زيبايي مدل عينك باشيد در انتخاب نوع مناسب آن دقت كنيد. استفاده از ضدآفتاب مناسب هم توصيه مي‌شود و اين ضدآفتاب‌ حتما بايد در اطراف چشم و پلك‌ها استفاده تا از پيري اين قسمت جلوگيري شود.

اين را هم بدانيد كه درمان عيوب انكساري چشم در پيشگيري از ابتلا به افتادگي پلك حايزاهميت است زيرا وقتي چشم‌ها ضعيف مي‌شوند هنگام مطالعه فشار زيادي به چشم وارد مي‌شود زيرا فرد عضلات اطراف چشم خود را به طور غيرعادي جمع مي‌كند و اين فشار و دقت باعث چروك خوردن اطراف چشم مي‌شود و عضلات اين ناحيه را شل مي‌كند.

‌آيا پمادها و كرم‌‌هاي دور چشم مي‌توانند اين مشكلات را حل كنند؟

معمولا اين كرم‌ها خيلي جوابگو نيست و تنها به طور موقتي مشكل را برطرف مي‌كند و تيرگي و پف چشمي را به صورت دايمي از بين نمي‌برد و اين موارد اثر موقت و شيميايي روي پوست دارد و به مرور هر بار كه مورد مصرف قرار مي‌گيرند مواد شيميايي درون آنها باعث شلي بيشتر پوست اطراف چشم و پلك مي‌شود. درباره خط چشم‌هايي كه خانم‌ها مصرف مي‌كنند نيز به همين صورت است كه اين خط چشم‌‌ها علاوه بر فشاري كه بر پلك وارد مي‌كند مواد شيميايي درون خود را به مرور جذب پوست حساس پلك كرده و شلي پوست را همراه مي‌آورد پس توصيه مي‌شود طولاني‌مدت از آنها مصرف نكنيد.

‌عوارض جراحي‌هاي زيبايي پلك چيست؟

اگر اين جراحي توسط فرد غيرماهر صورت گيرد يا لزومي بر انجام آن نباشد، عوارض نامناسبي ممكن است بر جاي بگذارد كه عبارتند از:

1-جاي بخيه به حالت بدشكل به جاي بماند.

2- پف دور چشم پس از يك ماه بر‌گردد و از قبل هم بدتر ‌شود.

3- در هنگام خواب چشم‌ها باز بماند و قرنيه چشم دچار خشكي شود.

4- چشم‌ها حالت تابه‌تا پيدا كنند.

5-اگر جراح جاي بخيه را زياد امتداد دهد، جاي بخيه در گوشه خارجي چشم باقي مي‌ماند و حالت گوشت اضافي مي‌آورد.

6- در پلك پايين اگر پوست اضافي آن برداشته شود و زير مژه بخيه زده شود، حالت بدي به چشم مي‌دهد، به اين صورت كه سفيدي چشم بيش از حد عادي به نظر مي‌رسد.

علي نودهي