به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۲۳، ۱۳۹۱

تقاضای دیدار نتانیاهو با باراک اوباما از سوی امریکا رد شد
    باراک اوباما در جریان سفر نخست‌وزیر اسرائیل به آمریکا٬ با او دیدار نخواهد کرد. طبق اعلام کاخ سفید، این به معنای رد درخواست بنیامین نتانیاهو نیست٬ اما ناظران آن را واکنشی به فشارهای اخیر مقامات اسرائیلی می‌دانند.

کاخ سفید روز سه‌شنبه در اقدامی کم‌سابقه و نامتعارف اعلام کرد که باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ در جریان سفر بنیامین نتانیاهو به ایالات متحده در روزهای پایانی ماه سپتامبر٬ با او دیدار نخواهد کرد. به نظر می‌رسد که منشا این تصمیم٬ اختلافات دو طرف بر سر شیوه‌های رویارویی با بحران هسته‌ای ایران است.

به گزارش دویچه وله به نقل از خبرگزاری رویترز٬ یک مقام اسرائیلی اعلام کرد که کاخ سفید درخواست بنیامین نتانیاهو برای دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا را رد کرده است. این اقدام کاخ سفید که پس از درخواست‌های نتانیاهو برای «نشان دادن خط قرمز روشن به ایران» انجام شده٬ می‌تواند به تیره شدن روابط میان اسرائیل و آمریکا بی‌انجامد٬ اگرچه در پاسخ کاخ سفید تصریح شده که «چنین ملاقاتی با توجه به برنامه پرزیدنت اوباما میسر نخواهد بود.»

تامی ویتور٬ سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که این به معنی رد درخواست نخست‌وزیر اسرائیل نیست و این دو رهبر در روزهای مختلفی در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می‌کنند و هماهنگی حضور هم‌زمان آنها در نیویورک ممکن نیست.

اسرائیلی‌ها برای حل این موضوع پیشنهاد کردند که این ملاقات در روز ۲۸ سپتامبر و پیش از سخنرانی آقای نتانیاهو در سازمان ملل٬ در واشنگتن انجام شود٬ اما این پیشنهاد مورد موافقت کاخ سفید قرار نگرفت.

پیش از این بنیامین نتانیاهو در همه سفرهای خود به آمریکا با باراک اوباما دیدار کرده بود٬ غیر از سفر نوامبر ۲۰۱۰ که در آن زمان رئیس‌جمهور ایالات متحده در سفری خارجی به سر می‌برد. آخرین ملاقات رهبران آمریکا و اسرائیل در ماه مه سال ۲۰۱۱ در واشنگتن بود که در جریان آن نخست‌وزیر اسرائیل از رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران و نیز طرح صلح اسرائیل و فلسطین انتقاد کرد.

بنیامین نتانیاهو٬ نخست‌وزیر اسرائیل قرار است ۲۷ تا ۳۰ سپتامبر برای شرکت در اجلاس سالیانه سازمان ملل متحد در نیویورک٬ به آمریکا سفر کند.

او پیش‌تر اعلام کرده بود که در مجمع عمومی سازمان ملل درباره «خطرات برنامه هسته‌ای ایران» سخن خواهد گفت. او گفت قصد دارد «واقعیت‌ها درباره رژیم تروریست ایران را به صراحت به کشورهای جهان بگوید» و تاکید کند که «ایران بزرگ‌ترین تهدید برای صلح جهانی است.»

تشدید اختلافات

اختلاف مقام‌های اسرائیل و آمریکا بر سر ایران در هفته‌های اخیر بالا گرفته است. نتانیاهو پس از بی‌اعتنایی مقام‌های آمریکایی به درخواست هفته پیش‌اش برای «نشان دادن خط قرمز صریح به ایران»٬ اظهار داشت که «کسانی که از ترسیم خطوط قرمز در برابر ایران سر باز می‌زنند٬ اخلاقا مجاز نیستند که به اسرائیل [برای حمله به ایران] چراغ قرمز نشان دهند.»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا

شماری از کارشناسان واکنش کاخ سفید را نشانه‌ای از نارضایتی آمریکا از افزایش چشمگیر فشار از سوی مقام‌های اسرائیلی بر مقام‌های آمریکایی ارزیابی می‌کنند؛ فشاری که معطوف به تعیین تکلیف ایران با بهره‌گیری از گزینه نظامی است.

پیش از این هیلاری کلینتون در واکنش به درخواست‌های نخست‌وزیر اسرائیل٬ روز دوشنبه اعلام کرد که «هیچ‌گونه ضرب‌الاجلی برای ایران در نظر گرفته نشده و به اعتقاد واشنگتن هنوز دیپلماسی و گفت‌وگو بهترین شیوه بازداشتن جمهوری اسلامی از توسعه تسلیحات هسته‌ای است.»

لئون پانه‌تا٬ وزیر دفاع ایالات متحده هم روز سه‌شنبه (۱۱ سپتامبر) گفت که اگر ایران تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای بگیرد٬ آمریکا کمی بیش از یک سال زمان خواهد داشت که به شیوه‌های گوناگون راه دستیابی ایران به این تسلیحات را سد کند.

اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای موجودیت خود می‌داند و مقام‌های این کشور معتقدند دیپلماسی در برابر جمهوری اسلامی به بن‌بست رسیده و زمان «اقدام قاطع» و اتخاذ رویکردی تهاجمی‌تر و پیشگیری نظامی از پیشرفت برنامه هسته ای ایران فرا رسیده است.

باراک اوباما درگیر رقابتی تنگاتنگ با میت رامنی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر در آمریکاست و بارها تاکید کرده که هنوز درهای دیپلماسی برای حل‌وفصل بحران هسته‌ای ایران باز است.

پیش‌بینی می‌شود که این اقدام کاخ سفید در انتخابات آمریکا تاثیر منفی بر آرای حامیان اسرائیل داشته باشد. میت رامنی جمهوری‌خواه پیش‌تر باراک اوباما را متهم به سختگیری مفرط در برابر اسرائیل و نرمش مفرط در برابر ایران کرده بود.