به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۲۱، ۱۳۹۱

وزیر خارجه آمریکا:
"آمریکا خط قرمزی برای برنامه اتمی ایران تعیین نمی کند"

سردی روابط واشنگتن – تل آویو پس از اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه " آمریکا خط قرمزی برای برنامه اتمی ایران تعیین نمی کند " وارد مرحله جدیدی شد.

پس از اینکه بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که واشنگتن و تل آویو در حال رایزنی بر سر تعیین یک خط قرمز مشخص برای حکومت ایران درباره برنامه هسته ای هستند ، اظهارات هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه آمریکا تعیین خط قرمز برای برنامه هسته ای ایران را لازم و مفید نمی داند ، آب پاکی را روی دست مقامات تل آویو ریخت.

پس از اظهارات کلینتون ، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید و تکرار موضع وزیر خارجه در این باره نشان داد که ظاهرا دستگاه سیاست خارجی دولت اوباما روی این موضوع مصمم است که تعیین خط قرمز برای برنامه هسته ای ایران نه تنها مفید نیست بلکه می تواند تاثیرات مخربی در مذاکرات مرتبط با برنامه هسته ای ایران داشته باشد.

رژیم اسراییل در هفته های گذشته بارها با انتقاد تلویحی و صریح از آمریکا ، دولت اوباما را به بی عملی و کم تحرکی در مساله هسته ای ایران متهم کرده و از مقامات واشنگتن خواسته است تا خط قرمزی مشخص برای اقدام نظامی علیه ایران تعیین کند.

این مساله تا بدانجا پیش رفت که در نهایت روز یکشنبه هیلاری کلینتون با رد صریح مساله تعیین خط قرمز نشان داد که ظاهرا اختلاف نظر آمریکا و اسراییل درباره مساله هسته ای ایران بسیار جدی است.

مقامات در تل آویو از این اظهارات کلینتون خشمگین هستند و با وجودی که تلاش دارند بدون اظهار نظر صریح از عمق اختلاف نظر واشنگتن و تل آویو در برابر ایران پرده برداری نشود ، اما یک مقام اسراییلی در گفتگو با روزنامه جروزالم پست با انتقاد از این موضعگیری وزیر خارجه آمریکا در قبال ایران گفت : این نوع اظهارات حرکت سانتریفیوژ های ایران را متوقف نمی کند بلکه به چرخش آنها بیشتر کمک می کند . این اظهارات جلوی ایران را نمی گیرد بلکه راه آن را هموارتر می کند."

یک مقام دیگر رژیم اسرائیل با انتقاد از اظهارات کلینتون می گوید : این اظهارات کاملا با ادعای دولت اوباما مبنی بر داشتن روابط نزدیک امنیتی و استراتژیک با اسراییل مغایر است.