به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۲۲، ۱۳۹۱

اوباما حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی را شرم آور دانست
کریس استیونس، سفیر آمریکا در لیبی و سه کارمند آمریکا کشته شدند
  باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، امروز چهارشنبه حمله به کنسولگری ایالات متحده در شهر بنغازی در لیبی و کشته شدن سفیر و سه کارمند آمریکا را تقبیح و محکوم کرد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشنگتن می گوید رهبر آمریکا به کریس استیونس (Chris Stevens) و همکاران مقتولش، که در جریان حمله یک گروه از لیبیائی های معترض و خشمگین به کنسولگری آمریکا کشته شدند ادای احترام کرد. معترضین این فیلم را اهانتی به اسلام توصیف کرده اند.

اوباما در اطلاعیه ای که کاخ سفید منتشر کرد می گوید « من قویا این حمله ظالمانه و شرم آور به تاسیسات دیپلماتیک مان در بنغازی ، که به کشته شدن چهار آمریکائی، از جمله کریس استیونس منجر شد، تقبیح و محکوم می کنم».

پرزیدنت اوباما گفت «مردم آمریکا فعلا به فکر خانواده هائی هستند که عزیرانشان را از دست داده اند و برایشان دعا می کنند».

رئیس جمهوری آمریکا گفت «آنان مظهر پای بندی آمریکا به آزادی، عدالت و همکاری با ملت ها در گوشه و کنار جهان بودند، و با کسانی که ناجوانمردانه جانشان را گرفتند تفاوت داشتند».

پرزیدنت اوباما گفت «به دولت خود دستور داده ام تمامی امکانات و منابع لازم برای حمایت از ایمنی کارکنانمان را در لیبی فراهم کند، و بر تدابیر امنیتی در تاسیسات دیپلماتیک مان در نقاط مختلف دنیا بیفزاید».

رو سه شنبه در مصر و لیبی، هنگامی که گروهی از مسلمانان دریافتند در آمریکا فیلمی به طور خصوصی تهیه شده است که حاوی هجو و کنایه پبامبر اسلام است، اعتراض هائی درگرفت.

در قاهره، تظاهرکنندگان به محوطه سفارت آمریکا حمله کردند و پس از پاره کردن پرچم آمریکا پرچم سیاه رنگی را بجای آن برافراشتند که مورد علاقه گروه های تندرو اسلامی است.

در بنغازی، مهد شورش علیه معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی، اعتراض ها به خشونت کشیده شد و معترضین کنسولگری آمریکا را آتش زدند.

پرزیدنت اوباما می گوید «آمریکا اقداماتی را که به قصد بی احترامی به عقاید مذهبی دیگران است رد می کند و همگی باید به صراحت علیه خشونت های بی معنائی بایستیم، که زندگی را از این خدمت کنندگان به جامعه و مردم گرفته است».

فیلم بحث انگیز

فیلمی که در مصر و لیبی بحث برانگیز شده، از سوی تری جونز، کشیش ضد اسلام اهل فلوریدای آمریکا، پخش شده است. وی اعلام کرده‌ است انتشار این فیلم که «در آن پیامبر اسلام طنزگونه معرفی شده» به مناسبت سالگرد حملات یازده سپتامبر صورت گرفته است.

در این فیلم دوساعته پیامبر اسلام فردی معرفی شده‌ است که «گناهان بسیاری مرتکب می‌شود و ازجمله سوءاستفاده جنسی از کودکان را مجاز می‌شمرد».

رسانه‌های آمریکایی ازجمله «وال‌ استریت جورنال» گزارش دادند که «سَم باسیتری جونز روز ۲۰ مارس ۲۰۱۱ نیز یک نسخه از قرآن را در کلیسای خود به آتش کشید که این اقدام تظاهرات گسترده‌ای را در افغانستان به دنبال داشت که طی آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.»، نویسنده و کارگردان این فیلم، که «معصومیت مسلمانان» نام دارد یک یهودی آمریکایی اهل کالیفرنیا و شاغل در بخش مستغلات است، اما پخش و توزیع فیلم را تری جونز برعهده دارد.

سم باسیل که هم‌اینک در مخفیگاه به‌ سر می‌برد به «وال‌ استریت جورنال» گفته‌ است که «بیش از ۱۰۰ یهودی با اعطای ۵ میلیون دلار» در تأمین مالی این فیلم کمک کرده‌اند و این فیلم با شرکت ۶۰ هنرپیشه و ۴۵ نفر پشت صحنه در سه ماه ساخته شده‌ است.

به گفته «سم باسیل»، این فیلم تاکنون تنها یک بار اکران شده که اوایل سال جاری در سالنی تقریباً خالی در هالیوود بوده است.

تری جونز، کشیش کلیسای گِینزویل فلوریدا، که شبکه خبری سی‌ان‌ان در وب‌سایت خود او را کشیشی «جویای نام» توصیف می‌کند پیشتر در اردیبهشت‌ماه امسال قرآن و تصویری از محمد، پیامبر اسلام، را آتش زده بود. اقدامی که با محکومیت وزارت امور خارجه آمریکا روبرو شد.