به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۱۸، ۱۳۹۱

آمار تازه ايرانيان خارج از کشور منتشر شد
سازمان ثبت احوال ايران تازه‌ترين آمار در مورد تعداد ايرانيان خارج از کشور را اعلام کرد.

محسن کرمی، معاون امور اسناد هويتی سازمان ثبت احوال، امروز جمعه ۱۷ شهريورماه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت:

"کشور آمريکا دارای بيشترين تعداد مهاجران ايرانی با يک ميليون و ۴۰۰ هزار نفر جمعيت و پس از آن امارات متحده عربی با ٨٠٠ هزار ايرانی است."

به گفته وی انگليس و کانادا با ۴۱۰ هزار، آلمان با ٢١٠ هزار، فرانسه با ۱۵۵هزار و سوئد با ١١٠هزار ايرانی در رده‌های بعدی قرار دارند.

کرمی با اشاره به اينکه امکان دريافت اطلاعات ايرانيان به صورت آن‌لاين فراهم شده است، تأکيد کرد: "برپايه برنامه‌ريزی‌های انجام شده از اين پس ايرانيان خارج از کشور می‌توانند به صورت آن‌لاين اطلاعات هويتی مورد نياز خود را دريافت کنند."

وی از تشکيل کميته نام برای ايرانيان خارج از کشور خبر داد و افزود: "اين اقدام در راستای سرعت بخشيدن به صدور نام برای فرزندان اين افراد انجام خواهد شد."

آمريکا، امارات متحده عربی، انگلستان، آلمان، فرانسه، سوئد، استراليا، ترکيه، هلند، مالزی، هند و بلژيک کشورهايی هستندکه بيشترين ايرانيان مهاجر در آن‌ها ساکن هستند

کرمی، پنجم شهريورماه سال جاری در اين زمينه به خبرگزاری خانه ملت گفته بود: "در دو سال گذشته آمريکا، نخستين مقصد ايرانيان برای مهاجرت بوده است."

وی گفته بود: "امارات و انگلستان در رتبه‌های دوم و سوم انتخاب ايرانيان برای مهاجرت قرار دارند."

معاون امور اسناد هويتی سازمان ثبت احوال از آلمان، فرانسه، سوئد، استراليا، ترکيه، هلند، مالزی، هند و بلژيک به‌عنوان ديگر کشورهايی نام برد که ايرانيان مهاجر در آن‌ها ساکن هستند.

سال‌هاست که يکی از موضوعات مهم در اين کشور است و همچنان سالانه تعداد بسياری از دانشجويان ايرانی برای ادامه تحصيل از کشور خارج می‌شوند و ديگر به ايران بازنمی‌گردند. وزارت علوم ايران نيز هيچگاه آمار درستی از تعداد اين دانشجويان ارائه نکرده است.

روزنامه شرق خردادماه گذشته نوشت نزديک به ۶۲‌ درصد دانش‌آموزان نخبه ايران، هم‌اکنون در يکی دانشگاه‌های مطرح دنيا به‌ويژه آمريکا تحصيل می‌کنند.

برپايه اعلام صندوق بين‌المللی پول در سال ۲۰۰۹، ايران از نظر مهاجرت نخبگان، با مهاجرت سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰‌هزار نيروی متخصص در بين ۹۱ کشور در حال توسعه يا توسعه‌نيافته، در جايگاه نخست ايستاده است.
خروج سالانه اين ميزان نيروی متخصص برابر با خروج ۵۰‌ ميليارد دلار سرمايه در هر سال است.