به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۲۲، ۱۳۹۱

بنيامين نتانياهو بار ديگر ايران را تهديد به حمله نظامی کرد

کسی نمی‌تواند از اسرائيل بخواهد که به ايران حمله نکند

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل بار ديگر ايران را تهديد به حمله نظامی کرد و گفت، اگر جهان خط قرمزی برای برنامه هسته‌ای تهران تعيين نکند، کسی نمی‌تواند از اسرائيل بخواهد که به ايران حمله نکند.

به گزارش آسوشيتدپرس، نتانياهو روز سه‌شنبه، ۱۱ سپتامبر (۲۱ شهريور) در کنفرانسی خبری که به همراه بويکو بوريسوف، نخست‌وزير بلغارستان برگزار شد، به زبان انگليسی گفت: "جهان می‌گويد که اسرائيل صبر کند و هنوز زمان باقی است. من اما می‌گويم، برای چه صبر کنيم؟ تا چه زمانی صبر کنيم؟ آنها که با تعيين خط قرمز برای ايران مخالف هستند، از نظر اخلاقی نيز حق ندارند که برای اسرائيل خط قرمزی تعيين کنند."

به نظر می‌رسد اين سخنان نتانياهو واکنشی به اظهارات مقامات آمريکا باشد که در روزهای اخير مخالفت خود را با تعيين خط قرمز يا ضرب‌الاجل برای ايران اعلام کرده‌اند. از آن جمله هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه ايالات متحده يکشنبه شب، ۹ سپتامبر (۱۹ شهريور) گفت آمريکا "ضرب‌الاجلی برای ايران تعيين نمی‌کند" و مذاکرات همچنان "بهترين شيوه" برای بازداشتن ايران از توليد سلاح هسته‌ای است.

روز گذشته (دوشنبه) نيز جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد با دفاع از سياست‌های دولت اوباما درباره برنامه هسته‌ای ايران گفت هنوز زمان برای ديپلماسی وجود دارد.

اما مقامات اسرائيل معتقدند که مذاکرات با ايران تاکنون بی‌ثمر بوده و تنها زمان بيشتری به ايران برای پيش‌برد برنامه هسته‌ای خود داده است.

نتانياهو افزود: "اگر ايران بداند که هيچ خط قرمزی وجود ندارد، اگر ايران بداند که هيچ ضرب‌الاجلی وجود ندارد، آن وقت چه کار خواهند کرد؟ دقيقأ همان کاری که دارند انجام می‌دهند. آنها به فعاليت‌هايشان بدون هيچ ممانعتی ادامه می‌دهند، به سمت دستيابی به توانايی توليد سلاح هسته‌ای پيش می‌روند و در نهايت بمب توليد می‌کنند."

ايران بارها ادعاهای اسرائيل درباره برنامه هسته‌ای خود را تکذيب کرده است. به‌تازگی نيز رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در واکنش به ادعاهای مقامات اسرائيلی درباره برنامه هسته ايران گفت: "رژيم صهيونيستی (اسرائيل) در جايگاهی نيست که درباره برنامه صلح‌آميز هسته‌ای ايران نظر بدهد."