به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۲۷، ۱۳۹۱

بزرگترین رزمایش دریایی غرب در خلیج فارس

بریتانیا با اعتقاد به این که اسرائیل قصد حمله پیشگیرانه به تأسیسات پنهان ایران برای تولید سلاح هسته ای را دارد، ناوگان نیروی دریایی اش را روانه خلیج فارس کرد.

دیلی تلگراف نوشته است در حالی که اسرائیل و ایران به لبه پرتگاه جنگ نزدیک می شوند، کشتی های جنگی، ناوهای هواپیمابر، مین روب ها و زیردریایی های بیست و پنج کشور جهان، در نمایش بی سابقه قدرت، راه تنگه استراتژیک هرمز را در پیش گرفته اند.

به نوشته دیلی تلگراف، رهبران غرب متقاعد شده اند که واکنش ایران به هر گونه حمله، مین گذاری یا مسدود کردن مسیرهای کشتیرانی در تنگه هرمز خواهد بود. نقل و انتقال ۱۸ میلیون بشکه نفت در روز– یعنی در حدود ۳۵% نفت مصرفی جهان – از راههای آبی انجام می گیرد.

بستن تنگه هرمز بر اقتصادهای شکننده بریتانیا، اروپا، ایالات متحده و ژاپن – که همگی شدیداً به منابع نفت و گاز خلیج فارس وابسته اند – عواقب ناگواری خواهد گذاشت.

تنگه هرمز یکی از پر ترددترین راههای آبی بین المللی است. پهنای این آبراه استراتژیک در باریک تری قسمت آن تنها ۲۱ مایل است؛ این تنگه از شمال به خاک ایران و و از جنوب به امارات متحده عربی محصور است.

دیلی تلگراف می نویسد ناوگان دریایی بیست و پنج کشور از جمله ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، عربستان سعودی و امارات روز یکشنبه با حضور در خلیج فارس رزمایش نظامی۱۲ روزه ای را آغاز کردند؛ که بزرگترین رزمایش انجام شده در منطقه تا به امروز است. رزمایش، شامل تاکتیک هایی برای مقابله با محاصره احتمالی تنگه هرمز، و تمریناتی برای مقابله با مین است.

نیروی دریایی چند ملیتی شامل ناوهای هواپیمابر نوع نیمیتز است که هر یک به تنهایی از مجموع کل نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران بیشتر هواپیما دارد.

دستکم ۱۲ ناو جنگی – از جمله رزمناوهای حامل موشک های بالیستیک، ناوچه، کشتی های مهاجم و ناوشکن حامل هزاران افسر نیروی دریایی آمریکا و نیروهای ویژه – ناوهای هواپیمابر را پشتیبانی می کننند.

بریتانیا هم با چهار مین روب، کشتی لجیستیکی موسوم به کاردیگان بِی – متعلق به ناوگان سلطنتی – و اچ ام اس دایموند، ناوشکن نوع 45 جدید که یک میلیارد پوند ارزش دارد و یکی از قدرتمندترین کشتی های ناوگان آن کشور به شمار می رود، در این مانور حضور دارد. در این رزمایش، فرماندهان نظامی سرنگون کردن هواپیماها و کشتی های جنگی و آتشبار موشک ها در سواحل ایران را شبیه سازی خواهند کرد.

در صورت بروز جنگ، تهدید اصلی علیه نیروهای چندملیتی از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران خواهد بود. انتظار می رود سپاه، در شرایط جنگی استراتژی «دسترسی ممنوع» را به کار گیرد؛ یعنی مستقیماً کشتی های جنگی آمریکا را هدف قراردهد، به کشتی های تجاری حمله کند، و پست های اصلی بازرسی دریایی در خلیج فارس را مین گذاری کند.

منابع وزارت دفاع می گویند هر چند توان تکنولوژیکی ایران ممکن است چندان بالا نباشد، احتمالاً می تواند با استفاده از زیردریایی های کوچک، کشتی های حمله سریع، مین گذاری و آتشباری موشک های ساحلی ضربه های مهلکی به نیروی دریایی بریتانیا و آمریکا وارد آورد.

ایران ماه آینده مانورنظامی گسترده ای در خلیج فارس اجرا خواهد کرد تا نشان بدهد که برای دفاع از تأسیسات هسته ای اش در برابر تهدید بمباران هوایی آمادگی دارد. این مانور بزرگترین نمایش دفاع هوایی در تاریخ جمهوری اسلامی، و روشنترین پاسخ آن کشور به به حمله نظامی احتمالی اسرائیل تلقی می شود.

ارتش و سپاه پاسداران با استفاده از موشک های زمین به هوا، هواپیماهای بدون سرنشین، و مدرن ترین رادارها، توان دفاعی ۳۶۰۰ موضع حساس کشور – از جمله پالایشگاههای نفت و تأسیسات فرآوری و غنی سازی اورانیوم – را می آزمایند.

فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه دفاع هوایی خاتم الانبیا ماه جاری در یک کنفرانس خبری گفت «این مانورها نقاط آسیب پذیر کشور را مشخص می کند؛ تاکتیک های جدید را امتحان می کند، و تاکتیک های قدیمی را بار دیگر تمرین می کند.»

رزمایش اصلی دریایی همزمان با گفتگوهای باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بر سر بحران ایران برگزار می شود.

بسیاری از اعضای دولت آقای اوباما بر این باورند که پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اسرائیل علیه تأسیسات هسته ای ایران دست به حمله پیشگیرانه خواهد زد؛ چنین حمله ای شکست واشنگتن در یکی از هدف های سیاست خارجی اش را نشان خواهد داد.

واشنگتن و لندن امیدوارند این نمایش قدرت به ایران نشان دهد که ناتو و غرب به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی اجازه نخواهند داد که تسلیحات اتمی بسازد یا تنگه هرمز را ببندد.