به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۲۹، ۱۳۹۱

سفارش خنده به حوزه را جدی بگیرید


ما روضه‌خوان هستيم و به آن افتخار مي‌کنيم اما چرا 50 درصد قضيه را گرفتيم؟ ابکي داريم اما اضحک نداريم. به يکي گفتند شنا بلدي، گفت 50 درصد! گفتند چطوري، گفت شيرجه مي‌روم اما بيرون نمي‌آيم.»

این سخنان آمیخته با شوخی و جدی، بخشی از سخنان حجت‌الاسلام محسن قرائتي در برنامه ای است که در دی ماه سال 89 و به مناسبت پاسداشت زحمات وی صورت گرفته بود.
  به گزارش «تابناک»، زمانی که سازمان بهداشت جهاني در سال 2007 اعلام کرد که یک چهارم جوامع با طيف هاي گوناگون بيماري هاي روحي رواني دست به گيربان‌اند، شاید کمتر مسئولی باور می‌کرد که مردمان ما هم مشمول این آمار و ارقام باشند اما هر چه به پیش می‌رویم، بیشتر به این مهم واقف می‌شویم، تا جایی که چندی پیش یک عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در در نشستی که با حضور مقامات رسمی قوه قضائیه برگزار می شد اعلام کرد:

«35 درصد (دقیقا 34.9 درصد) از مردم ایران، دچار بیماری روانی هستند اما از ترس "انگ خوردن" برای درمان خود، کاری نمی‌کنند.» اینجاست که شاید ترس مردم از انگ خوردن بیش از پیش موجه به نظر برسد؛ چراکه وقتی حجم گسترده شیوع بیماری هایی از این دست سبب نشده که مسئولان به فکر بسط بیمه در مواردی از این دست شده و بیماری های روانی را از جرگه درمان های لوکسی که تحت پوشش بیمه نیست خارج کنند، ممکن است من و شمایی که مبتلا به عارضه‌ای از این دست هستیم، خود را یکی از هزار و تافته جدا بافته به حساب آورده و از درمان رو بگردانیم؛ غافل از اینکه ممکن است همین روگردانی ما اثرات ناخوشایندی در آتیه خودمان و اطرافیانمان داشته باشد.

اینجاست که مباحث مرتبط با پیشگیری از بیماری های روانی مطرح شده و در بسیاری از رویکرد ها با مسائل مذهبی گره می خورد: مثلا جایی که از "توکل" به عنوان عاملی برای مقابله با افسردگی نام می برند و یا "امید به فردای بهتر" را مانع از ابتلا به ضعف روحی می خوانند؛ البته برخی بکار گیری این فاکتور ها را برای درمان برخی بیماری های روانی هم موثر دانسته اند.

اکنون بیایید به سخنان ابتدای مطلب برگردیم؛ همان سخنانی که در ضرورت خندان مطرح شده بود و گوینده‌اش کسی است که سالها در برنامه های مختلف تلویزیونی با زبان شیرین و پر از حکایت مفرح و پند آموز همین کار را انجام داده است. سخنانی که شاید از زاویه دیگری بیان شده باشد اما وقتی که روز گذشته و این بار خطاب به حوزه بیان می شود، نشان می دهد که هم سنجیده و از روی نیاز سنجی در جامعه بیان شده و هم در نوع پیشگیرانه به درستی با حوزه تلاقی خواهد داشت.

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه روحانیت باید در خنداندن مردم هم تلاش کند افزود: «بسیار از افراد را می‌تواند از راه بیان گفته‌های حکیمانه جذب کرد که جا دارد حوزه علمیه در این راستا سایت خنده را راه اندازی کند، چرا که خنده و گریه به اندازه هم قابلت جذب دل‌ها را دارد.» اگر فکر می کنید که این سخنان می تواند جامع تر هم بیان شود، احتمالا از دید گوینده آن نیز مانعی برای بسطش وجود ندارد، تنها این پیشنهاد را جدی بگیرید!