به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۱۸، ۱۳۹۳

اتحاد تاریخی کردهای عراق، سوریه و ترکیه علیه دشمن مشترک

شهر سنجار که در اختیار کردهای عراقی بود، به دست نیروهای تندروی "دولت اسلامی" افتاد
هلی لوو (Helly Luv) ستاره موسیقی پاپ کردی در کنار نیروهای پیشمرگه کردستان در پایگاه نظامی دهوک
هه‌لو پینجوینی، یک مقام عالی رتبه اتحادیه میهنی کردستان امروز اعلام کرد: کردهایی که از ترکیه و سوریه آمدند برای مقابله با نیروهای دولت اسلامی به منطقه ربیعه و سنجار در غرب موصل وارد شدند.
وی افزود: ما نیز در منطقه زومار و در دیگر مناطق شمال و شرق موصل با نیروهای دولت اسلامی مقابله می کنیم.
خبرگزاری فرانسه از اربیل گزارش داده که پس از شکست اخیر کردها از اسلامگرایان مسلح، و همچنین ناتوانی دولت فدرال در مقابل با این گروه، اکنون مبازران کرد پ‌کاکا در ترکیه، کردهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و پیشمرگه‌های عراق توان خود را در یک ائتلاف بی‌سابقه متمرکز کرده‌اند.
دو روز پیش، خبرگزاری فرانسه از بغداد، نوشت: شهر سنجار در نزدیکی مرز سوریه، که در هفته‌های گذشته در اختیار کردهای عراقی بود، به دست نیروهای تندروی "دولت اسلامی" افتاده است.
همچنین سازمان ملل متحد گزارش داد که پس از حمله به این شهر، حدود دویست هزار نفر که غالب آنها از ایزدیان هستند، فرار کردند.
ایزدیان، اقلیت مذهبی کردی هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می‌کنند و از سوی سنی‌های افراطی به عنوان «شیطان‌پرست» در نظر گرفته می‌شوند.
همچنین ترکمن‌های عراق که یک گروه قومی از شاخه ترک‌های آناتولی در شمال عراق به شمار می‌روند، از دست نیروهای دولت اسلامی فرار کرده‌اند.
خبرگزاری فرانسه با بیان این که ۵٠٠ خانواده از اقلیت ترکمن‌ها فرار کرده‌اند، تأکید کرده که در میان کسانی که فرار کرده‌اند افراد پیر و کودکان نیز حضور دارند که با کمبود غذا مواجه‌اند.
رادیو فرانسه