به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۰۳، ۱۳۹۴

حسن روحانی برای شرکت درهفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شد

سوال‌هایی که باید از روحانی در نیویورک پرسید
چند سال پیش، گروه‌هایی، سوال‌هایی را برای پرسیدن از محمود احمدی‌نژاد که استاد فرار از پاسخ‌گویی بود و سوال را با سوال جواب می‌داد، پیشنهاد کرده بودند. امسال اما خبری از فعالیت این گروه‌ها نیست.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، بامداد سوم مهر ماه، برای شرکت در هفتادمین نشست گردهمایی همگانی سازمان ملل متحد، وارد نیویورک، مقر این سازمان شد.  
پیش از او وزیر خارجه ایران و گروهی از معاونان او به نیویورک سفر کرده بودند.  

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، می‌گوید وزیر ارتباطات، معاون علمی و فناوری و مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری، آقای روحانی را در سفر نیویورک همراهی می‌کنند.

 آقای روحانی ابراز امیدواری کرده است که طی سفر تازه‌اش «مسائل منطقه‌ای ازجمله تحولات یمن، سوریه و عراق» در «ملاقات با سران کشورهای مختلف» مطرح شود.

سال‌ها قبل وقتی احمدی‌نژاد رئیس قوه مجریه بود و هر سال به نیویورک می‌آمد، گروهی از فعالان سیاسی و حقوق بشری، سوال‌هایی را برای به چالش کشیدن رئیس جمهوری وقت در اختیار خبرنگاران می‌گذاشتند. علت این بود که ایرانیان کلک محمود احمدی‌نژاد را می‌شناختند و می‌دانستند که او، هر سوالی را با سوال دیگری پاسخ می‌گوید و در واقع پرسش‌گر را بدون پاسخ می‌گذارد.

اما در سال‌های اخیر، بسیاری از خبرنگاران آنقدر محو بازی‌های کلامی جواد ظریف و تفاوت فرهنگی احمدی‌نژاد با روحانی هستند که از پرسیدن سوال‌های سخت از این دو، خودداری می‌کنند.

جواد ظریف در اولین برخورد با سخت‌گیری مجری تلویزیون ای‌بی‌سی، مجبور شد در باره موضع آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به هالوکاست، دروغ بگوید. ظریف در مقابل پرسش چارلی رز از او در باره زندانی بودن خبرنگاران و منتقدان، ادعا کرد که در ایران کسی را به خاطر عقایدش زندانی نمی‌کنند.

حسن روحانی نیز معمولا در گفتگوها با کلی‌گویی به سوال‌های دقیق، پاسخ نمی‌دهد. باید توجه داشت که انتظار ظریف و روحانی این است که به خاطر موضع جدید دولت در قبال برنامه هسته‌ای و تمایل جمهوری اسلامی برای نزدیک شدن به دولت‌های دیگر، کمتر در  باره زندانیان سیاسی و تعداد اعدام‌ها و دستگیری فعالان صنفی از آنان سوال شود.

 پرسش‌هایی از ظریف و روحانی می‌توان پرسید...

- موضع رسمی دولت جمهوری اسلامی در مورد تعدد اعدام‌ها چیست؟
- دولت با وجود طرح ادعای استقلال قوا، در موارد بسیاری با قوه قضائیه مذاکره می‌کند. آیا برای کاهش اعدام مذاکره‌ای انجام شده و اگر شده، نتایج آن چیست؟
- وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفتگو با چارلی رز گفت که «ما کسی را به خاطر عقایدش زندانی نمی‌کنیم.» آیا دستگیری، شکنجه، اعدام و ایجاد محدودیت برای دگراندیشان در جمهوری اسلام اتفاق نمی‌افتد؟
    - دلیل بازداشت، شکنجه و صدور حکم اعدام برای محمد علی طاهری چیست؟
    - دلیل اعدام گروهی از مبلغان مذهبی اهل سنت در کردستان و سیستان و بلوچستان چه بوده است؟
    - دلیل زندانی بودن آتنا فرقدانی و محکومیت به ۱۲ سال و ۹ ماه زندان چیست؟
    - نقش وزارت اطلاعات که زیر نظر دولت فعالیت می‌کند در فشار به فعالان اجتماعی و صنفی چیست؟
- موضع رسمی دولت آقای روحانی در مورد محرومیت قبول‌شدگان بهایی در کنکور سراسری چیست؟
- موضع رسمی دولت در مورد عدم بازگشت بسیاری از دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه چیست؟
- موضع رسمی دولت روحانی در قبال پرونده‌ کرسنت چیست و چرا از طریق شورای عالی امنیت ملی مانع اطلاع‌رسانی و طرح پرسش در این باره شده است؟

شما نیز می‌توانید از سوال‌های‌تان را در بخش کامنت بپرسید.

بخش تحلیل خودنویس 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


چرا زندانی سیاسی؟ 

هنگام کارزار انتخاباتی، روحانی گفت کلید حل مشکلات کشور را دارد.

ویدئو: سومین حضور حسن روحانی در نیویورک و وعده‌های زمین مانده