به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۲۵، ۱۳۹۴

چه کسی راست می گوید؟

حسن روحانی: تحریم‌ها را یک‌شبه لغو کردیم!

ظریف: بعد از ۸ سال، رئیس‌جمهور آمریکا موظف است که «لغو تحریم‌ها» را برای تصویب به کنگره ببرد
گروه سیاسی: حسن روحانی گفت تحریم‌های اعمال شده علیه ایران یک‌شبه لغو شده است! او دیروز گفت: نمی‌خواهم بگویم می‌شود تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های جهانی را یک‌روزه یا یک‌شبه لغو کرد، اما ما در عمل، با همت ملت، دلاوری‌های نیروهای مسلح و هدایت رهبری شجاع توانستیم این کار را بکنیم.
این اظهارنظر حسن روحانی درباره لغو تحریم‌ها در حالی است که جواد ظریف پیش از این و درکمیسیون برجام
در پاسخ به سوالات اعضای کمیسیون، چنین اظهارنظری را مطرح نکرد.
پس از آنکه سعید جلیلی، رئیس تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای، با استناد به متن برجام، به اعضای کمیسیون گفت حتی با اجرای برجام، تحریم‌ها لغو نخواهند شد؛ جواد ظریف نتوانست به درستی پاسخی به این ادعا بدهد.

ظریف حتی به‌رغم درخواست تعدادی از اعضا برای استناد به مفاد برجام، از این موضوع نیز خودداری کرد و صرفا به بیان مواضعی کلی و سیاسی پرداخت.

ظریف اما درباره لغو تحریم‌ها در کمیسیون برجام مجلس در مقابل دوربین‌های تلویزیونی گفت: بعد از ۸  سال، رئیس‌جمهور آمریکا موظف است که لغو تحریم‌ها را برای تصویب به کنگره ببرد! 

این اظهارنظر ظریف نشان می‌دهد وزیر امور خارجه، یعنی کسی که رئیس تیم مذاکرات هسته‌ای بوده است، نیز نمی‌تواند مدعی شود تحریم‌ها لغو شده است.

به هر حال در شرایطی که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مقابل سوالات موجود درباره برجام، بعضا با صدای بلند پاسخ می‌دهد؛ رئیس‌جمهور گفت همه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران یک‌شبه لغو شده است.

راستی چه کسی راست می گوید؟!