به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۲۹، ۱۳۹۴

تهران‌گردی به یاد شاعران تهران

تهران‌گردی‌های احمد مسجدجامعی و خبرنگاران همراهش، در روز «شعر و ادب فارسی» رنگ دیگری به خود گرفته. حالا دیگر قرار نیست آنها در محله‌های مختلف شهر به‌دنبال ساختمان‌ها و بناهای قدیمی باشند؛ این‌بار، جست‌وجو در پایتخت در كنار بخشي از  شاعر است. ایستگاه اول در نشر ثالث است؛
مفتون امینی، شاعر ٨٩ ساله‌ای که او را با بیت‌هایی چون «چون اللشدین سنه اصلان دئسین لر/ قوچ اوغلان یا ایگیت طرلان دئسین لر» می‌شناسیم، خاطرات حضور خود در تهران را روایت می‌کند. «افتخار حسین‌عارف» از میهمانان این روز خاص است؛ رئیس پاکستانی مؤسسه فرهنگی اکو که سابقه حضور در فرهنگستان ادب این کشور را هم دارد، از قضا شاعری است که شاعران ایرانی و فارسی‌گو را هم به‌خوبی می‌شناسد و شنیدن خاطراتش از نحوه آشنایی با این چهره‌های ادبی- جهانی شنیدنی است و در مراسم رونمایی کتابش با عنوان «پنجره‌ای به باغ گمشده»، احمد مسجدجامعی او را شاعر تهران معرفی می‌کند؛ همانند دیگرانی که موطنشان شهر دیگری بوده و فعالیت‌های ادبی‌شان در تهران صورت گرفته. ایستگاه بعدی، خانه عبدالجبار کاکایی است؛ شاعری که به میهمانانش از تفاوت بین «شعر» و «ترانه» می‌گوید و گروه راهی خانه مهدی اخوان‌ثالث می‌شوند. دوسال پیش «شرق» در گزارشی، از وضعیت اسف‌بار این خانه که در محدوده امیرآباد قرار دارد گفت و شهرداری قول داد که به‌زودی این بنای کوچک که شاعر برجسته‌ای چون اخوان‌ثالث بیش از ٢٠ سال در آن زندگی کرده را به یک خانه - موزه بدل کند. حالا اما مسجدجامعی از تغییراتی که در حین مرمت و بازسازی خانه اتفاق افتاده به‌شدت گله‌مند است: «اگرچه بابت خریداری این خانه توسط شهرداری خوشحالیم اما به‌نظر می‌رسد که در مرمت و بازسازی این خانه، به اهمیت تاریخی آن توجهی نشده و به‌همین‌خاطر در جلسه این هفته شورا، این موضوع را با دیگر اعضای شورا در میان خواهم گذاشت». دیدار با فریبا مقصودی، تنها زنی که شاهنامه را به خط خود نوشته، از دیگر مقصدهای سفر روز جمعه است. مقصودی علاوه بر شاهنامه، قرآن، هفت‌پیکر نظامی، گزیده مثنوی‌معنوی و بسیاری دیگر از کتب شعری مهم فارسی را به خط خود نوشته.
ادیب برومند هم از دیگر میزبانان گروه تهران‌گردی است. این شاعر ٩٤ ساله که اولین کتابش را در سال ١٣٢١ منتشر کرده نیز در این دیدار از خاطرات یک‌قرنی خود سخن می‌گوید و از آنها دعوت می‌کند تا در مراسم رونمایی از آخرین کتابش با عنوان «دردآشنا» شرکت کنند.

 دیدار با رسول مرادی، خوشنویسی که قرار است به‌زودی شاهنامه را به خط خودش به صورت ملی رونمایی کند، یکی دیگر از بخش‌های این سفر است تا تهران‌گردان به انجمن شاعران ایران برسند و در آنجا خانواده شاعران متوفی را ملاقات کنند؛ خانواده سیدحسن حسینی، قیصر امین‌پور و شیون فومنی در این دیدار از حسن‌توجه به روز ملی شعر و ادب فارسی می‌گویند. 

دیدار با موسوی گرمارودی و احمدرضا احمدی به عصر موکول شد و دیدار با این دو شاعر مهم تهران هم می‌تواند سرشار از خاطره‌های نگفته شعر تهران باشد. بیست‌وهفتم شهریورماه را به یاد«شهریار» روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی نام نهاده‌اند، بنابراین عجیب نیست که با تهران‌گردی این هفته، سنت یادآوردن شاعران، زنده شود.

هرچند توجه به شاعراني نظير شمس لنگرودي، شفيعي كدكني و حتي يادكردن  از محمد علي سپانلو يا سر زدن به خانه اش و اين كه پس از فوتش در چه حالي است مي توانست اين ديدار را كامل‌تر كند.
شرق