به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۲۹، ۱۳۹۴

آمانو به کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی می رود


رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش برای اجرای بخشی از توافق هسته‌ای وین، که تسریع در جمع‌آوری اطلاعات از فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران‌ است، روز یکشنبه با مقامات تهران دیدار می کند.
گزارش‌ خبرگزاری‌های ایران نیز حاکی است که او قرار است روز یکشنبه ۲۹ شهریور در تهران، به کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی برود.
به گفته علی رضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس،
وزارت امور خارجه ایران طی نامه‌ای حضور آقای آمانو در کمیسیون برجام را برای روز یکشنبه تایید کرده است.


همزمان، خبرگزاری فارس روز شنبه ۲۸ شهریور گزارش داد که آقای زاکانی، در نامه‌ای به علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از او خواسته است تا «اسناد محرمانه» مربوط به توافق جامع هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ به این کمیسیون ارائه شود.


دیپلمات‌ها پیشتر گفته بودند که او قبل از ۱۵ اکتبر در ایران خواهد بود. این تاریخ، مهلت جمع آوری اطلاعات از فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران است که غرب نسبت به صلح آمیز بودن آن تردید داشته است.


به گفته دیپلمات‌ها آقای آمانو همچنین برای انجام مصاحبه با دانشمندان ایرانی که در این فعالیت‌ها نقش داشته‌اند نیز بر تهران فشار خواهد آورد. این مصاحبه‌ها و بازرسی از تاسیسات نظامی پارچین‌، برای جمع بندی آژانس از یک دهه برنامه هسته‌ای ایران تعیین کننده خواهد بود.


ارزیابی نهایی آژانس از فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران قرار است در ماه دسامبر آینده ارائه شود. برپایه این ارزیابی خواهد بود که آمریکا و جامعه بین المللی بر کاهش و لغو تحریم ها علیه ایران تصمیم خواهند گرفت. ایران قبلاً به آژانس اجازه بازرسی از پارچین را داده بود اما آژانس گفته است بازرسان به محلی فرستاده شده‌اند که ربطی به فعالیت‌های هسته‌ای نداشت. تهران تا کنون، آژانس را از پارچین دور نگاه داشته است.


خبرگزاری آسوشیتدپرس به سندی دسترسی پیدا کرده است که نشان می دهد ایران پس از آن که تصاویر و ویدیویی از منطقه پارچین را به آژانس ارائه می‌دهد، نسبت به جمع آوری نمونه های محیط زیستی از پارچین اقدام خواهد کرد. به گفته آسوشیتدپرس در این سند هیچ اشاره ای از حضور آژانس در نزدیکی این محل نشده است.


کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا وجود چنین سندی را تایید کرده‌اند و گفته‌اند، با رویه بازرسی از پارچین موافقند اما، با این درخواست که این سند از سوی آژانس به کنگره آمریکا ارائه شود و یا علنی شود مخالفند زیرا، اسناد تدوین شده بین آژانس و ایران سری تلقی می‌شوند. آژانس نیز از انتشار این سند خودداری می‌کند. ایران گفته است پارچین تاسیسات نظامی است و اجازه بازرسی از آن را نخواهد داد.


در همین حال در ادامه تصمیم دولت آمریکا در انتصاب یک دیپلمات ارشد این کشوربرای هماهنگی در اجرای توافق وین، باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور، روز جمعه ۱۸ سپتامبر، تامس شانن سفیر پیشن آمریکا در برزیل را به جای وندی شرمن، به مقام معاون وزارت خارجه در امور سیاسی برگزید. خانم شرمن نقشی کلیدی در مذاکرات هسته‌ای با ایران داشت.



صدای آمریکا