به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مهر ۰۸، ۱۳۹۴

ظریف به اوباما دست داد

در حالی که حسن روحانی مجبور شد سفرش را نیمه‌کاره رها کند و به ایران بازگردد، جواد ظریف خبرساز شد و به گفته یک مقام دولت آمریکا، با اوباما دست داده است.

به گزارش بلومبرگ، یک مقام دولت اوباما که نخواسته نامش ذکر شود، گفت که جواد ظریف و باراک اوباما امروز با هم دست داده‌اند. این اتفاق در یکی از راه‌روهای سازمان ملل در زمانی افتاده که دو مقام سیاسی آمریکا و ایران با یکدیگر روبه‌رو شده‌اند و با هم دقایقی گفتگو هم کرده‌اند.
این اتفاق که ممکن است برای بسیاری از کشورها اهمیت زیادی نداشته باشد، نخستین تماس مستقیم و رودر روی یک مقام ارشد جمهوری اسلامی با رئیس جمهوری آمریکا بعد از انقلاب اسلامی است.
کامبیز فروهر، خبرنگار ارشد بلومبرگ که این خبر را منتشر کرده معتقد است که این دست دادن که شاید برای بسیاری ساده جلوه کند، وقتی میان دو دشمن سابق انجام می‌شود، اهمیت متفاوتی دارد؛ درست مانند اهمیت دست دادن مائو و نیکسون و یا دست دادن اسحاق رابین و یاسر عرفات.
دو سال پیش، حسن روحانی تنها موفق شد دقایقی با اوباما به طور تلفنی مکالمه کند. در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی نیز، موقعیت برای روبه‌رو شدن کلینتون و خاتمی فراهم شده بود که خاتمی با توقفی طولانی در توالت سازمان ملل، باعث سوخته شدن این فرصت تاریخی شد. برخی معتقدند آیت‌الله خامنه‌ای مایل نبوده در آن زمان تماس مستقیمی میان روسای جمهوری دو کشور به‌وجود آید.