به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۲۵، ۱۳۹۴

آیا در پراگ هم اقلیت همان اکثریت است؟ نیک آهنگ کوثر

یک تذکر دوستانه به دوستان رادیو فردا
تیترهای رادیو فردا در مورد نظر مردم آمریکا در ارتباط با توافق هسته‌ای را مرور کنید:
«نظرسنجی در آمریکا: اکثریت مردم خواهان حمایت کنگره از توافق اتمی»..
«"۶۱ درصد" آمریکایی‌ها خواهان توافق هسته‌ای با ایران هستند»...
«بنا بر یک نظرسنجی اکثر آمریکایی‌ها حامی توافق اتمی هستند»...
جالب اینجا است که همین هفته، نتیجه‌ی یک نظرسنجی از سوی موسسه «پیو» منتشر شده و برا ساس آن، تنها یک پنجم مردم آمریکا موافق توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی هستند.
امروز منتظر بودم تا نتیجه‌ی این نظرسنجی را هم در سایت رادیو فردا بخوانم، اما چنین اتفاقی نیافتاد.

اگر بی‌بی‌سی فارسی چنین نظرسنجی‌ای را منتشر نکند، چندان عجیب نیست، اما وقتی رسانه‌ای که بودجه‌اش را مالیات دهنده و به عبارتی، رای دهنده‌ی آمریکایی می‌پردازد، نبود یک نظرسنجی متفاوت با نظرسنجی‌های قبلی، سوال‌برانگیز نیست؟ 
اینکه مثلاَ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در برنامه طنز خود، حضور در انتخابات مجلس در ایران را تبلیغ کند و بداند که رادیو فردا هم دقیقا پخشش می‌کند، می‌تواند برای من منتقد محل سوال باشد، اما فرض را بر نشنیدن برنامه از سوی سردبیر رادیو فردا گذاشت و اینکه مدیران رادیو فردا متوجه این ماجرا نشده‌اند و بابت تبلیغ به نفع انتخابات جمهوری اسلامی که تحت شرایطی غیر دموکراتیک برگزار می‌شود هم نیازی به توضیح ندیده‌اند. خود کمپین هم شاید حس می‌کند که «ناظران» مخالفتی با تبلیغ به نفع جناح روحانی هم نخواهند داشت. تبلیغ به شرکت در انتخابات مجلس، قاعدتا به برای کشاندن طرفداران اصول‌گرایان نیست. اگر هست، بنده را عفو کنید...نمی‌دانستم!

اما وقتی پشت سر هم، نظرسنجی‌هایی در مورد نگاه «مثبت» مردم آمریکا که اتفاقا اکثریتی جمهوری‌خواه را در انتخابات کنگره برگزیده‌اند و چندان هم نگاه مثبتی به دموکرات‌ها نداشته‌اند را در سایت رادیو فردا می‌بینم، اما اثری از آخرین نظرسنجی معتبر که می‌گوید تنها ۲۱٪ مردم آمریکا حامی توافق هستند نیست، دیگر بحث از سوال برانگیز بودن می‌گذرد. جالب آنکه صدای آمریکا در سایت خودش این خبر را منتشر کرده است.

دقت کنید: ۲۱٪ مردم آمریکا بر اساس یک نظرسنجی معتبر، موافق توافق آمریکا و ایران هستند و نیمی از مردم آمریکا مخالفند. این اختلاف کمی نیست. چطور در موقعیتی نزدیک رای‌گیری در کنگره، به این مساله اشاره نشده است؟

به عنوان یک مخاطب که بسیاری از خبرنگاران و کارکنان رادیو فردا را می‌شناسد و به حرفه‌ای بودن‌شان ایمان دارد، به این رسانه احترام بسیاری می‌گذارم. طرح جدی مساله خشک‌سالی از سوی رادیو فردا و پیگیری مسائلی که سلامت و امنیت شهروندان ایرانی را در بر دارد، این رسانه را در برابر بی‌بی‌سی، من و تو و صدای آمریکا شاخص می‌کند. پیگیری مسائل کارگران و طبقات مختلف اجتماعی در رادیو فردا، بدون تردید بیشتر و بهتر از دیگر رسانه‌های بزرگ و جریان اصلی است.

فکر می‌کنم می‌توان هم مجموعه‌ای متعلق به ایالات متحده بود و هم‌زمان، واقعیت‌ها و چیزهایی را منتشر کرد که لابی‌های تاثیرگذار نپسندند. واقعیت معمولا با نظر دلالان هم‌خوان نیست. 

امیدوارم دوستان محترم رادیو فردا این ایراد کوچک را به دل نگیرند و فردایی بهتر در انتظارشان باشد.
خودنویس