به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۲۳، ۱۳۹۴

نظام فدرالی در سوریه تشکیل می شود

خبرگزاري رويترز در گزارشي به قلم لويي شاربونو Louis Charbonneau به بررسي چشم انداز سياسي سوريه پرداخت و به نقل از ديپلماتها اعلام کرد شماري از قدرت هاي جهان درگير در بحران سوريه از جمله روسيه ،براي حفظ تماميت ارضي و يکپارچگي کنوني سوريه، به دنبال نظام فدرالي براي اين کشور هستند. 

به نظر مي رسد که دستگاه سياست خارجي روسيه براي نخستين بار اين نوع ساختار حکومتي را براي سوريه پيشنهاد کرده است. سرگئي ريابکوف معاون وزير امور خارجه روسيه در آخر ماه فوريه امسال اعلام کرد اگر نظام فدرالي در سوريه جواب دهد احتمالا کشور فدرالي خواهد شد. 
اين مسئول روسي در اين باره گفت:« اگر از مذاکرات،رايزني ها و گفتگوهاي مربوط به ساختار حکومتي آينده سوريه چنين بر آيد که نظام فدرالي براي حفظ يکپارچگي سوريه اي لاييک، منسجم، مستقل کار ساز است چه کسي با آن مخالفت خواهد کرد؟»

يک ديپلمات شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز که خواست نامش فاش نشود در اين باره گفت:« برخي از قدرتهاي غربي هم امکان برقراري نظام فدرالي را در سوريه بررسي مي کنند و پيشنهادهايي لازم در اين خصوص نيز در اختيار استفان دوميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل متحد براي سوريه، قرار گرفته است.»

اين ديپلمات سازمان ملل متحد بدون آنکه وارد جزييات شود در همين باره چنين خاطر نشان مي کند:« ضمن تاکيد بر حفظ يکپارچگي سرزميني و حفظ آن در قالب يک کشور، طبيعي است الگوهاي مختلف ديگري از نظام فدرالي وجود دارد که در برخي موارد،‌مي تواند بر وجود دولت مرکزي بسيار بسيار ضعيف و آزادي عمل و خودگرداني بيشتر براي مناطق اين کشور استوار باشد.» 
يک ديپلمات ديگر شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز اين اظهارات را تاييد کرده است.

در اين شرايط، دوميستورا برنامه ريزي کرده است که مذاکرات بين دولت و معارضين سوري قرار است روز دوشنبه هفته پيش رو در ژنو برگزار شود اما نه معارضين نه دولت سوريه تاکنون آمادگي خود را براي شرکت در اين مذاکرات اعلام نکرده اند.

 مانع اصلي سر راه فرآيند صلحي که دوميستورا تلاش مي کند آن را به راه اندازد سرنوشت بشار اسد است . معارضين سوري، دولت هاي کشورهاي غربي و کشورهاي حوزه خليج فارس مي گويند بشار اسد در پايان دوره گذار سياسي و در پايان نقشه راهي که قدرت هاي گروه بين المللي حمايت از سوريه براي اين کشور ترسيم کرده اند نبايد در عرصه سياسي اين کشور نقشي داشته باشد.اما خود بشار اسد و متحدانش يعني روسيه و ايران مي گويند مردم سوريه بايد در اين خصوص تصميم گيري کنند. 

اما چيزي که اکنون درباره سوريه وجود دارد اين است که بعد از پنج سال جنگ داخلي و کشته شدن هزاران نفر و آواره شدن ميليون ها نفر، خاک سوريه بر اساس مناطق اعمال نفوذ و کنترل معارضين و تروريست هاي داعش بر آن، به چندين بخش تقسيم شده است.

اما رياض حجاب، رئيس کميته عالي مذاکره کننده معارضان سوري، مخالفت خود را با نظام فدرالي در سوريه اعلام کرده است.

وي اعلام کرده است قيد کلمه فدراليسم يا هر چيزي که زمينه را براي تجزيه سوريه فراهم کند به هيچ وچه قابل قبول نيست.

اما بشار اسد اين امر را منتفي ندانسته است.وي در مصاحبه اي که در ماه سپتامبر صورت گرفت اعلام کرد هر گونه تغيير نهادي درکشور بايد ناشي از گفتگو بين خود سوري ها باشد و در همه پرسي نيز به تصويب برسد. 

حزب اتحاد دموکراتيک (PYD)،حزبي سياسي کردستان سوريه، که کنترل مناطق کردنشين شمال اين کشور را در اختيار دارد آشکارا حمايت خود را از طرح نظام فدرالي در سوريه اعلام کرده است. 

دوميستورا در گفتگويي که با الجزيره داشت اعلام کرد همه مردم سوريه با تجزيه کشورشان مخالف هستند اما طرح نظام فدراليسم در مذاکرات ممکن است به بحث گذاشته شود.
پارسینه