به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۲۲، ۱۳۹۵

دیوید کامرون چهارشنبه استعفاء می‌دهد

«ترزا می‌» رهبر حزب محافظه‌کار بریتانیا شد 

رییس کمیته انتخابات در حزب محافظه‌کار بریتانیا روز دوشنبه ۲۱ تیرماه اعلام کرد که رهبری ترزا می‌ بر این حزب قطعی شده است و او به زودی مقام نخست‌وزیری کشور را برعهده خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری رویترز، گراهام برادی به قانونگذاران حزب گفت: «من از رهبران حزب تاییدیه را گرفتم و اکنون اعلام می‌کنم که خانم می‌ به عنوان رهبر جدید انتخاب شده است».
به گفته وی، «نخست‌وزیر اشاره کرده است که روز چهارشنبه استعفایش را تقدیم خواهد کرد و نخست‌وزیر جدید سپس کار خود را آغاز می‌کند».
این نخستین بار خواهد بود که از زمان کناره‌گیری مارگارت تاچر در سال ۱۹۹۰ یک زن نخست‌وزیر بریتانیا می‌شود.
ترزا می ‌۵۹ ساله و وزیر کشور بریتانیا، جانشین دیوید کامرون خواهد شد که پس از کسب اکثریت آرا توسط طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در همه پرسی ۲۳ ژوئن اعلام کرد از مقام خود استعفا خواهد داد.
خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا این اتحادیه را تضعیف کرده و در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری ابهامات فراوانی بوجود آورده است.
قرار بود دو رقیب اصلی برای رهبری حزب محافظه کار، ترزا می‌ و اندریا لدسام از معاونان وزارت انرژی، در رای‌گیری ۱۵۰ هزار عضو حزب محافظه‌کار شرکت کنند و نتیجه آن اوایل ماه سپتامبر اعلام شود. اما با کناره‌گیری ناگهانی خانم لدسام از این رقابت که روز دوشنبه خبر آن اعلام شد، قاعدتا ترزا می‌ خیلی زود‌تر از آن تاریخ به مقام رهبری حزب محافظه‌کار رسید.
پیروزی خانم می‌ به این معنا است که روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را سیاستمداری رهبری خواهد کرد که در همه پرسی ماه گذشته طرفدار باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا بود.
اندریا لدسام سیاستمدار ناشناخته‌ای بود و قبل از بدل شدن به یکی از چهره‌های شاخص طرفدار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مردم شناخت چندانی از او نداشتند.
خانم لدسام چند روز پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه تایمز گفته بود مادر بودنش به نسبت ترزا می‌ که فرزند ندارد، ثابت می‌کند او به آینده کشور وفادار‌تر است.
سخنان وی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و او در ‌‌نهایت مجبور به عذرخواهی شد. تعدادی از سیاستمداران حزب محافظه‌کار انزجار خود را از این سخنان ابراز کرده و گروه دیگری آن را نشانه خامی و عدم صلاحیت خانم لدسام توصیف کردند.
اندریا لدسام روز دوشنبه در مورد دلایل کناره‌گیری خود گفت روند دو ماهه رقابت برای نخست‌وزیری کشور در شرایط خطیری مثل امروز مطلوب نیست و به این موضوع اذعان کرد که ترزا می‌ در رای‌گیری هفته گذشته حمایت تعداد بسیار بیشتری از اعضای پارلمانی حزب را به دست آورده است.
ارزش برابری پوند استرلینگ که پس از اعلام نتایج همه پرسی ماه گذشته به پایین‌ترین نرخ خود طی ۳۰ سال گذشته سقوط کرده بود امروز تحت تاثیر تسریع روند انتخاب رهبر حزب محافظه‌کار کمی افزایش یافت. ارزش برابری واحد پول بریتانیا قبل از برگزاری همه پرسی در مقابل دلار آمریکا حدود ۱.۵۰ بود ولی اکنون حدود ۱.۳۰ معامله می‌شود.
با وجودی که خانم می‌ از طرفداران باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بوده ولی از زمان اعلام نامزدی خود برای مقام نخست‌وزیری کشور تاکید کرده که نتیجه همه پرسی را کاملا اجرا خواهد کرد.
او گفته است: «به عنوان نخست‌وزیر متعهد خواهم شد که بریتانیا اتحادیه اروپا را ترک کند».
نتایج همه پرسی بریتانیا علاوه بر بازار مالی و مناسبات تجاری فضای سیاست بریتانیا را نیز به شدت متلاطم کرده است.
همزمان جدال بر سر رهبری حزب اصلی مخالف دولت، حزب کارگر بریتانیا، نیز ادامه دارد.
دقایقی قبل از اعلام خبر کناره‌گیری آندرئا لدسام از رقابت برای رهبری حزب محافظه‌کار، آنجلا ایگل یکی از اعضای پارلمانی ارشد حزب کارگر اعلام کرد رهبری جرمی کوربین را به چالش خواهد کشید.
آقای کوربین سال گذشته با حمایت وسیع هواداران حزب کارگر به رهبری این حزب رسید ولی در میان اعضای ارشد و نماینده‌های پارلمانی این حزب بسیار نامحبوب است.
او اخیرا رای عدم اعتماد فراکسیون پارلمانی این حزب را رد کرد و گفت بر اساس آرایی که سال گذشته به دست آورده به رهبری حزب ادامه خواهد داد.
خانم ایگل روز دوشنبه گفت: «جرمی کوربین نمی‌تواند رهبری را که حزب ما نیاز دارد ارائه دهد، به نظرم من می‌توانم این وظیفه را انجام دهم».

رادیو فردا