به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۲۳، ۱۳۹۵

کمیسیون قضایی مجلس به حذف مشروط اعدام از جرایم حمل مواد مخدر رای داد

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی از حذف مجازات اعدام برای برخی از جرایم قاچاق مواد مخدر خبر داد.
به گزارش ایسنا، حسن نوروزی روز یکشنبه ۲۲ اسفند با اعلام این خبر گفت که بر اساس مصوبه کمیسیون قضایی مجلس، حمل مواد مخدر اگر به صورت باندی و مسلحانه نباشد و متهم سابقه بیش از ۱۵ سال زندان نداشته باشد، مشمول حکم اعدام نمی‌شود.
سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس همچنین با بیان اینکه این حکم عطف به ماسبق نیز می‌شود اعلام کرد که بر اساس این مصوبه، کسانی که ۵ و ۱۰ سال زندان دریافت کرده‌اند مشمول تخفیف نمی‌شوند. او اضافه کرد که کمیسیون هنوز درباره حذف یا حفظ مجازات اعدام برای کسانی که خط تولید مواد مخدر راه اندازی می‌کنند تصمیم نگرفته است.
بر اساس قوانین حاضر، حمل یک کیلوگرم مواد مخدر نظیر هروئین یا کراک حکم اعدام در پی دارد.
مصوبه کمیسیون قضایی مجلس برای اجرا باید در صحن علنی به تصویب رسیده و توسط شورای نگهبان تایید شود.
تصویب حذف اعدام از مجازات کسانی که مواد مخدر حمل می‌کنند در حالی صورت گرفته است که وجود آمار بالای اعدامها در ایران اعتراض نهادهای بین‌المللی حقوق بشر را در پی داشته است.
سازمان ملل ایران را یکی از کشورهایی که بیشترین آمار اعدام در جهان را دارد معرفی کرده است، دستگاه قضایی ایران نیز اعلام کرده است که بیشتر این افراد به دلیل قاچاق مواد مخدر اعدام شده اند.
با این حال، زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هفته گذشته در گزارش خود با بیان اینکه اکثر محکومیت‌های اعدام در ایران مربوط به قاچاق مواد مخدر هستند گفت که طبق استاندارد بین‌المللی در زمره «جرائم بسیار جدی» محسوب نمی‌شوند.
جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته میلادی بیش از ۵۳۰ نفر و در دو ماه آغازین سال جاری میلادی ۱۱۳ نفر را اعدام کرده است.
صدای آمریکا