به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۲۵، ۱۳۹۶

در گفتگو با آسوشیتدپرس مطرح شد؛

استقبال «رضا پهلوی» از کمک سعودی‌ها
و اسرائیلی‌ها برای انقلاب

به گزارش خبرنگار «پارسینه»، رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران، در گفتگو با آسوشیتدپرس خواهان انقلاب در ایران و جایگزینی حکومت فعلی با حکومت پادشاهی مشروطه، احترام به حقوق بشر و نوسازی اقتصاد دولتی شد تا هم غرب و هم همسایگان عرب ایران از آن بهره مند شوند.

در حالی که حکومت پهلوی پرونده ای سیاه در زمینه حقوق بشر و سرکوب از خود برجای گذاشت، او نظام فعلی ایران را غیرقابل اصلاح می داند و می گوید: «این نظام آشکارا غیرقابل اصلاح است، چرا که طبیعتش و دی‌ان‌ایش به گونه ای است که [اصلاح] ممکن نیست. مردم از ایده اصلاح خسته شده اند و فکر می کنند باید تغییری اساسی ایجاد کنند. حال، سوال مهم این است که این تغییر چگونه می تواند رخ دهد».


پهلوی ۵۶ ساله که در ۱۷ سالگی به همراه خانواده اش از ایران فرار کرد و نزدیک به چهار دهه است که از تحولات سیاسی و اجتماعی ایران کاملا به دور است، اصرار دارد که جوانان ایرانی به طور روزافزونی به گذشته چشم دارند و از تجمع در کنار مقبره کوروش به عنوان نمونه ای از این تمایل یاد می کند و میراث برجا مانده از پدر و پدربزرگش را برخلاف وضعیت فعلی می داند.


از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رضا پهلوی تعداد رو به رشدی مصاحبه با رسانه های مختلف داشته است که در میان آنها نام «بریتبارت»، رسانه راست افراطی که زمانی توسط استیو بنون، استراتژیست ارشد ترامپ، اداره می شد هم دیده می شود. او همچنین نامه هایی به دولت ترامپ ارسال کرده است.


رضا پهلوی که پایه های حکومت پدرش با اعتصاب های گسترده ای از سوی گروه های کارگری به لرزه افتاد و سرانجام فرو ریخت، اکنون بر این باور است که کارگران باید انقلاب دیگری را کلید بزنند و کشورهای غربی نباید ایران را به حمله نظامی تهدید کنند.


او اگرچه ادعا می کند که کشورهای غربی نباید ایران را تهدید کنند، اما در عین حال اظهار می کند که از کمک هر کشوری، از جمله ایالات متحده، عربستان و اسرائیل استقبال می کند.


فرزند آخرین شاه ایران می گوید: «تمرکز من در حال حاضر آزاد کردن ایران است و هر ابزاری را که بتوانم پیدا خواهم کرد، بدون سازش بر سر منافع ملی و استقلال، با همراهی هرکسی که بخواهد کمک کند، چه ایالات متحده باشد، یا سعودی ها یا اسرائیلی ها یا هر کس دیگر».


او گفت علی رغم نامه هایی که نوشته است، هنوز نتوانسته با اعضای دولت ترامپ دیداری داشته باشد. این در حالی است که سازمان موسوم به مجاهدین خلق (منافقین) پیش از این برای انجام سخنرانی، به یکی از اعضای کابینه ترامپ ۵۰ هزار دلار پرداخت کرده بود.


البته رضا پهلوی تلاش می کند تا از این گروه بدنام که در جنگ ایران و عراق در کنار نیروهای صدام جنگیده بودند، فاصله بگیرد و آنها را شریکی نامناسب می خواند که ساختاری بر اساس کیش شخصیت دارند.


اکنون، رضا پهلوی با وجود اصرار بر این که بر سر استقلال ایران سازش نخواهد کرد، عنوان کرد که در تلاش است که با دونالد ترامپ و اعضای دولتش دیدار کند.


اگرچه رضا پهلوی سعی می کند ژست صلح جویانه ای به خود بگیرد، اما روشن است که او هم مانند بسیاری دیگر از مخالفان خارج نشین، چشم امید به دونالد ترامپ و وعده هایش مبنی بر سخت گیری بیشتر به ایران دارد. گروه ها و افرادی که پیش از این با «نامه ۳۰ نفر به ترامپ» و همچنین نامه نگاری ها و درخواست های علنی مریم رجوی، نشان داده اند که برای رسیدن به اهداف خود حاضرند با بدترین دشمنان ایران هم هم پیمان شوند.

پارسینه