به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۱۱، ۱۳۹۶

چشم باز كرديم و معتمدآريا را ديديم

همايون اسعديان در مراسم بزرگداشت بانوي سينماي ايران


بزرگداشت فاطمه معتمد‌آريا در سال‌هاي اخير به بهانه‌هاي مختلفي در جشنواره‌هاي فرهنگي و هنري، برگذار شده است؛ هنرمندي كه با وجود تصميم بر گزيده‌كاري در يك دهه اخير، روز به روز بر محبوبيتش افزوده شده و اين محبوبيت را مرهون توانمندي‌‌ و پرهيز از حواشي سينماست. جشنواره فيلم شهر هم در اين دوره از برگذاري خود، به پاس چهار دهه تلاش‌ و فعاليت اين بازيگر زن، از او تقدير كرد.
علاوه بر اين، بزرگداشت زنده‌ياد حبيب‌الله كاسه‌ساز از ديگر برنامه‌هاي افتتاحيه جشنواره شهر بود كه در نبود اين تهيه‌كننده سينما و با همراهي خانواده او برگزار شد. در اين مراسم معتمدآريا بعد از حضور روي سن، بر اهميت جشنواره فيلم شهر كه بين‌المللي است تاكيد كرد. جشنواره‌اي كه مي‌تواند به بخشي از ناسازگاري‌هاي شهر تهران سامان دهد.
او البته سهمي هم در رسيدن به اين هدف براي سينماگران در نظر گرفت: «اميدوارم ما به عنوان سينماگر بتوانيم ناسازگاري شهر تهران را سامان دهيم و در به آرامش رسيدن شهر تهران سهمي داشته باشيم. مسووليت حرفه‌اي ما در شهر تهران تاثيرگذار است.
خوشحالم كه مي‌توانم به عنوان عضوي كوچك كه كار فرهنگي مي‌كند، امروز به وسيله اين جشنواره تقدير شوم كه اگر هركس به جاي من بود همين قدر خوشحال مي‌شدم.» همايون اسعديان، كارگردان سينما هم كه به بهانه تقدير از معتمدآريا روي سن حاضر شده بود، خاطره‌اي از حميد جبلي را عنوان و جاي خالي او و طهماسب را در اين مراسم خالي كرد: «يك بار كنار پدر و مادر حميد جبلي بوديم كه مادر ايشان به پدرش گفتند «وقتي ايشون به خواستگاري من آمد...» كه در همين لحظه
پدر او گفت «خانم من كي به خواستگاري شما آمدم، من چشم باز كردم شما بوديد!»

حالا حكايت ماجراي فاطمه معتمدآريا هم همين است، از وقتي چشم باز كرديم معتمدآريا بود و نمي‌دانيم كي آمد! من راه درازي را آمده‌ام و پايان خط شايد خيلي دور نباشد، اگر در اين سال‌ها لذتي از حضور در سينما برده‌ام، از همراهي با افرادي چون فاطمه معتمدآريا بوده است.»سيدعلي احمدي، پوران درخشنده و مريلا زارعي، همايون اسعديان را در تقدير از معتمدآريا روي سن همراهي و از پوستري كه براي اين هنرمند طراحي شده بود، رونمايي كردند. در ادامه‌ با حضور هيات‌مديره موسسه تصوير شهر و خانواده حبيب‌الله كاسه‌ساز از پوستري كه براي تقدير و بزرگداشت مرحوم حبيب‌الله كاسه‌ساز طراحي شده بود، رونمايي شد. بغض فرزند اين سينماگر بعد از حضور روي سن و با ديدن تصوير پدرش روي پوستر، شكست و دقايقي حاضران در مراسم را تحت تاثير قرار داد.