به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۱۸، ۱۳۹۷

توسعه بندر چابهار از شمول تحریم‌های جدید آمریکا معاف می شود

هِدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
وزارت أمور خارجه آمریکا اعلام کرد که برای کمک به توسعه اقتصادی افغانستان، پروژه توسعه بندر چابهار از شمول تحریم‌های جدید علیه ایران معاف می‌شود.
درهمین حال واشتگتن تصمیم گرفته که صادرات فرآورده های نفتی از ایران به افغانستان مشمول تحریم های آمریکا نشود. پروژه توسعه بندر چابهار بر اساس قرارداد از سوی ایران به هند واگذار شده است و این موضوع یکی از موضوع های مهمی بوده که در گفتگوهای میان دهلی نو و هیات های آمریکایی بر آن تأکید شده بود. پیش تر رسانه‌ها از امکان قبول واشنگتن برای معاف کردن این پروژه از تحریم های آمریکا علیه ایران خبر داده بودند.
هِدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه۶ نوامبر/ ۱۵ آبان گفت که مایک پمپئو وزیر امور خارجه اعلام کرده است که توسعه بندر چابهار ایران به خاطر کمک به توسعه اقتصادی افغانستان از تحریم‌ها معاف شده است. وی همچنین اعلام کرد که آمریکا به افغانستان مجوز داده است که این کشور مشمول تحریم های نفتی نمی شود و می تواند کماکان به واردات فرآورده های نفتی مورد نیاز خود از ایران ادامه دهد.
هند مسئولیت توسعه بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان را بر عهده دارد و همراه با افغانستان امیدوار است که با دور زدن پاکستان و استفاده از مسیری کوتاه‌تر از طریق ایران تجارت کالا میان دو کشور را رونق دهد. این تجارت شامل کشورهای آسیای میانه نیز می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد، معافیت‌های پروژه بندر چابهار، پروژه احداث خط آهن از چابهار به افغانستان را هم شامل می‌شود؛ البته این معافیت، به انتقال اقلام بشردوستانه و غیرتحریمی از طریق این خط آهن مشروط خواهد بود.
موافقتنامه تاسیس خط آهن بین ایران، هند و افغانستان در خرداد ۱۳۹۵ میان سه کشورامضا شد. این خط آهن از بندر و شهر چابهار آغاز می شود و پس از گذشتن از زاهدان به مرز افغانستان (زرنج) می‌رسد.
رادیو بین المللی فراسه