به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آبان ۱۶، ۱۳۹۷

انتخابات آمریکا؛ پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان

پیش‌بینی‌های اولیه از نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا حاکی از کسب اکثریت در مجلس نمایندگان توسط دموکرات‌هاست. در مقابل مجلس سنا همچنان در کنترل جمهوری‌خواهان است. ترامپ عملکرد حزب‌اش را یک "پیروزی دانسته است.


نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا شکستی سخت برای دونالد ترامپ، رییس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا را رقم زده است. طبق پیش‌بینی چندین رسانه‌ آمریکایی در این انتخابات که معیاری برای سنجش رضایت شهروندان از عملکرد رییس‌جمهور به شمار می‌آید، دموکرات‌ها توانستند با شکست دادن جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرند. با این حال جمهوری‌خواهان موفق شدند اکثریت خود در مجلس سنا را حفظ کنند.
دونالد ترامپ به رغم کسب این نتیجه در نخستین واکنش، در توییتر از عملکرد حزبش در این انتخابات با عنوان "پیروزی فوق‌العاده" یاد کرد.

دموکرات‌ها با پیروزی در مجلس نمایندگان می‌توانند موانع متعددی را بر سر راه رییس‌جمهور قرار دهند و مانع پیشبرد برنامه‌های جمهوری‌خواهان شوند. آنها همچنین از این امکان برخوردار شده‌اند که تحقیقات در مورد ارتباط احتمالی غیرقانونی میان ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه را به طرز قابل‌ملاحظه‌ای شدت ببخشند.
به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید
با این حال نتایج انتخابات سنا چندان به نفع دموکرات‌ها نبوده است. بتو اُرورک، نامزد دموکرات‌ها در ایالت تگزاس که حزب امید زیادی به پیروزی او داشت، نتوانست آرای لازم را بدست آورد و از رقیبش تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه این ایالت شکست خورد. جو دانلی، سناتور دموکرات در ایالت ایندیانا نیز مغلوب رقیب جمهور‌ی‌خواه خود، مایک براون شد.
طبق پیش‌بینی‌های اولیه شبکه خبری "ان‌بی‌سی" انتظار می‌رود که دموکرات‌ها ۲۲۹ کرسی و جمهوری‌خواهان ۲۰۶ کرسی از مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرند.

پیروزی برای زنان
این انتخابات همچنین دستاوردهایی را نیز برای زنان به همراه داشت. رشیده طالب و الهان عمر، نامزدهای حزب دموکرات در ایالات میشیگان و مینه‌سوتا موفق شدند به عنوان نخستین زنان مسلمان به مجلس نمایندگان راه یابند. الکساندریا اوکازیو کورتس، نامزد ۲۹ ساله حزب دموکرات نیز به عنوان جوان‌ترین زن در تاریخ آمریکا موفق به عضویت در کنگره این کشور شد.


رشیده طلیب و الهام عمر، دو زن مسلمان راه یافته به کنگره آمریکا

همچنین برای اولین بار یک زن ایرانی آمریکایی توانست به مجلس نمایندگان امریکا راه یابد. آنا اسکمانی از حزب دموکرات توانست در ایالت فلوریدا رقیب جمهوری‌خواه خود را شکست داده و وارد مجلس قانون‌گذاری آمریکا شود.

طبق پیش‌بینی‌های اولیه حدود ۶۰ زن موفق به ورود کنگره‌شده‌اند.
در این دوره از انتخابات میان‌دوره‌ای افزون بر انتخاب ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از صد کرسی مجلس سنا، در ۳۶ ایالت آمریکا نیز انتخابات فرمانداری برگزار شد.
در انتخابات فرمانداری نیز دموکرات‌ها نتوانستند به نتیجه‌ای که انتظارش را می‌کشیدند، برسند. اندرو گیلیوم، نامزد آفریقایی‌تبار این حزب در ایالت فلوریدا، از رقیب جمهوری‌خواهد خود ران دوسنتیس که یکی از حامیان سرسخت ترامپ است، شکست خورد.
نمایندگان دموکرات از ماه ژانویه فعالیت خود در مجلس نمایندگان را آغاز خواهند کرد. البته با نتیجه‌ای که حزب دموکرات در انتخابات کنگره کسب کرده، استیضاح ترامپ نمی‌تواند به عنوان گزینه مطرح شود. برای استیضاح به دستکم ۶۷ رأی مثبت از صد رأی در مجلس سنا نیاز است. دموکرات‌ها حتی در صورت پیروزی در انتخابات سنا، برای کسب دو سوم اکثریت لازم برای استیضاح رییس‌جمهور به آرای مثبت جمهوری‌خواهان نیز نیاز ‌داشتند و سناتورهای جمهوری‌خواه تا بدین‌جا نشان داده‌اند که از حمایت خود از ترامپ دست نمی‌کشند.
کنگره آمریکا از دو مجلس نمایندگان و سنا تشکیل شده است. در مجلس نمایندگان هر دو سال یکبار برای ۴۳۵ کرسی رأی‌گیری می‌شود. این انتخابات در سطح ایالتی برگزار می‌شود و بنا به جمعیت هر ایالت تعداد نمایندگان آن ایالت مشخص می‌شود.

دویچه وله