به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۱۸، ۱۳۹۷

سبعیت، سگ و گربه کشی موقوف، افسانه خاکپور

 افسانه خاکپور
خبرنگار ایلنا از خوزستان گزارش داده است که بر اساس مدارکی از یکی از فعالان محیطزیست ۲۰۰ تا ۳۰۰ قلاده سگ، شب گذشته ۱۳ آبان ماه، توسط شهرداری اهواز پس از قتل عام، سوزانده شده اند. شهرداری اهواز این خبر و انتساب آن به خود را کذب دانسته اما بازرس ویژه استاندار خوزستان در حال پیگیری است.
کشتار سگ ها و حیوانات شهری در شهرهای مختلف ایران و به دستور شهرداری یا نهادهای دیگر پیش از این نیز سابقه داشته است؛ در آذر ماه سال ۹۴ مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد از کشتن ۵۷۰۰ قلاده سگ در ۹ ماه ابتدایی آن سال خبر داده بود.1
خراسان نوشت: ویدئویی از اهواز منتشر شد که در آن ادعا میشود که در حرکتی حیرت انگیز و وحشتناک، حدود 200 تا ۳۰۰ قلاده سگ در منطقه ای به نام قلعه جنان در نزدیکی اهواز زنده سوزانده شدند. 
در این فیلم که در تاریکی گرفته شده نحوه سوزاندن سگ ها شرح داده شده است.
هرچند شهرداری با تکذیب زنده سوزی سگ ها، به نوعی سوزاندن لاشه آن ها را تایید کرده است..

اخبار جنایات هولناک علیه سگ ها و گربه ها و اذیت و آزار حیوانات خانگی یا ولگرد در چند شهرایران بسیار دردناک و این گونه اعمال قرون وسطایی غیرقابل تحمل است. 

اذیت وآزارو کشتن این حیوانات انسان دوست در جمهوری اسلامی بدست درماندگان ذهنی یا مسوولان دولتی نشانی از درجه سبعیت ووحشیگری دسته ای ازّ« دوپایان » درایران و لکه ننگی بر پیشانی مسوولین حفط محیط زیست دراین کشور می باشد.
لازم به توضیح نیست که تا چه حد سگ و گربه بی زبان وابسته و نیازمند رسیدگی و محبت انسانند و تا چه حد با انسان در شرایط مختلف زندگی همراه و همدردند و تا چه حد از لحاظ روحی حساس وهشیار و حتی از نظر علمی آگاه تراز انسان نسبت به وقایع طبیعی از جمله زلزله و سونامی و کمکی بی همتا در شرایط سخت برای انسانند.
مگر ما مردم همان کشوری نیستیم که از شاعرش سعدی در مدرسه میآموختیم که:

میازار موری که دانه کش است که جان دارد و جان شیرین خوش است.

و مگرکشورما با آن سوابق فرهنگی و تمدن بشری باید به حقوق حیوانات چنین پشت پا بزند و با چنین جنایتی در خون حیوانات بیگناه بغلتد.
بیانیه جهانی حقوق حیوانات مصوب 15 اکتبر 1978 احترام به حیوانات را منظور میکند و هرگونه بد رفتاری آزار شکنجه و کشتن حیوانات را منع کرده است.

طبق این بیانیه صاحبان حیوانات خانگی موظف به رسیدگی و خوش رفتاری با آنها هستند و دولت ها ی متعهد موظف به حفاظت و نگهداری حیوانات و چگونگی پرورش و زیست آنها هستند.
پرتکل الحاقی آمستردام در تاریخ 2 اکتبر 1997 حیوانات را موجوداتی حساس قلمداد کرده و دولتهای معاهد را موظف به حفظ و پرورش روحی و فیزیکی حیوانات میکند.

در کشورهای پیشرفته هیچ کس حق بد رفتاری با حیوانات را ندارد و نمی تواند سرخودی آنها را بکشد یا رها کند. 
سگ و گربه های ولگرد در مراکزی نگهداری شده و خرید و فروش آنها با اجازه مقامات قانونی امکان پذیر است.
در ایران اما در سال های اخیر قتل عام بزرگی نسبت به سگ ها و گربه ها ی بی پناه انجام شده و صاحبان یا حامیان این گونه حیوانات نیز از امنیت برخوردار نیستند در حالی که دولت میبایست جلوی این خشونت وحشیانه را گرفته و به حمایت از حیوانات اقدام کند و قاتلان را در هر سطحی تحت تعقیب، محاکمه و مجازات قرار دهد.
پس بدون وقفه آزار دهندگان، قاتلان و آمران قتل عام سگ و گربه ها باید مورد پیگرد قانونی قرارگرفته، محاکمه و مجازات شوند و قوانین حمایت از حیوانات و صاحبان آنها به فوریت به تصویب برسد. 

هفت نوامبر 2018
 افسانه خاکپور