به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۱۳، ۱۳۹۷

نشست صلح افغانستان با حضور ایران و طالبان در مسکو

کابل ناراضی است 
روسیه در خفا گروهی از سیاست‌مداران ارشد افغانستان و مقام‌های چند کشور از جمله ایران را به مذاکرات با گروه جهادی «طالبان» افغانستان در مسکو دعوت کرده است. کنارماندن دولت اشرف غنی از این فرآیند مسئولان کشوری افغانستان را خشمگین کرده. آنها می‌گویند این کار مداخله در روند صلح مد نظر ایالات متحده است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دیپلمات‌های روس دعوت‌نامه‌ها به این نشست را در دو ماه گذشته بین برخی چهره‌های سیاسی افغان در کابل پخش کرده‌اند. حامد کرزای، رئیس‌جمهوری پیشین یکی از دعوت‌شدگان است.
سفارت روسیه در کابل از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.
روسیه در اوت سال جاری پیشنهاد برگزاری مذاکرات صلح چندجانبه در مسکو را ارائه کرد. مسکو ۱۲ دولت و گروه طالبان را به این نشست دعوت کرد. اما پس از مخالفت کابل با نشست،‌ برگزاری آن به تعویق افتاد.
کابل می‌گوید مذاکرات با طالبان باید به هدایت دولت افغانستان صورت پذیرد.
ایالات متحده نیز از شرکت در نشست پیشین امتناع کرده بود. سفارت آمریکا در کابل اظهارنظر دیگری نکرده است.
چین،‌ ایران،‌ پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان گفته‌اند که به این نشست نماینده خواهند فرستاد.
نارضایتی کابل از مسکو
سه مقام ارشد افغان به رویترز گفته اند که دولت از مسکو به خاطر برنامه‌ریزی این نشست ناراحت است.
یک مقام ارشد که در حال مذاکره با روسیه در این باره است،‌ می‌گوید:
«ما از روسیه خواستیم تا نشست را لغو کند چون مذاکره با طالبان در مجامع گوناگون فرآیند صلح تحت پشتیبانی آمریکا را پیچیده‌تر خواهد کرد اما آنها درخواست ما را رد کردند.»
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پنج‌شنبه گفته بود که امیدوار است در روزهای آتی جزئیات بیشتری از این نشست را منتشر کند.
زلمی خلیل‌زاد،‌ فرستاده ویژه آمریکا در روند صلح افغانستان اکتبر با رهبران طالبان در قطر دیدار کرد. پس از آن طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد ۵ تن از فرماندهان سابق خود را که بیش از یک دهه را در زندان گوانتانامو گذرانده بودند به عنوان اعضای دفتر سیاسی خود در قطر انتخاب کرده تا از این پس نمایندگان این گروه در گفت‌وگوهای صلح با آمریکا شرکت کنند.
اما بسیاری از سیاستمداران افغان می‌گویند که از فرآیند صلح به هدایت واشنگتن کنار گذاشته شده‌اند.
حامد کرزای،‌ یکی از منتقدان سیاست‌های آمریکا در افغانستان یکی از آنها است و قصد سفر به مسکو را دارد. یکی از سخنگویان رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان به رویترز گفته که کرزای قطعاً به مسکو سفر خواهد کرد.
عطا محمد نور، یک رهبر حزب جماعت اسلامی نیز از شرکت در این نشست خبر داده. او یکی از فرماندهان پرنفوذ تاجیک در افغانستان است.
طالبان از شرکت در این نشست راضی است. یک عضو ارشد گروه به رویترز گفته: «اغلب کشورها موقعیت ما را به رسمیت شناخته‌اند و ما را به عنوان یک نیروی سیاسی مجزا به رسمیت شناخته‌اند. این در حقیقت پیروزی ما است.»

رادیو زمانه