به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۱۹، ۱۳۹۷

حمله لفظی ترامپ به مکرون بابت ایده 'ارتش اروپا'

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، که به فرانسه سفر کرده، درست بعد از این‌که هواپیمایش در این کشور بر زمین نشست، در یک توییت به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تاخت و ایده او برای تشکیل ارتش اروپا را، 'خیلی توهین‌آمیز' خواند.
او در یک توییت نوشت: "رئیس‌جمهور ماکرون فرانسه همین تازه گفت اروپا باید ارتش خودش را بسازد تا از خودش جلوی آمریکا، چین و روسیه حفاظت کند. خیلی توهین‌آمیز است، ولی شاید اروپا بهتر باشد اول سهم عادلانه‌اش را در ناتو که آمریکا خیلی زیاد به آن یارانه داده، بپردازد!"

چرا ترامپ مکرون را سرزنش کرد؟
واکنش آقای ترامپ به حرف‌های آقای ماکرون است که در روزهای گذشته گفته بود اروپا "قربانی اصلی" خروج آمریکا از پیمان نظامی سال ۱۹۸۷ با روسیه است.
او سه روز پیش به روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال گفته بود: "ما نمی‌توانیم از اروپایی‌ها حفاظت کنیم مگر این‌که یک ارتش اروپایی واقعی داشته باشیم."
در این گفت‌وگو امانوئل ماکرون آمریکا را هم در گروه کشورهایی گذاشت که فرانسه باید از خودش در مقابل آنها حفاظت کند.
دونالد ترامپ برای مراسم یکصدمین سال‌گرد پایان جنگ جهانی اول به فرانسه سفر کرده است. او روز یک‌شنبه در مراسمی که در "طاق نصرت" پاریسبرگزار می‌شود، در جمع ۷۰ نفر از دیگر رهبران جهانی حاضر می‌شود. 
قبل از آن در روز شنبه او دیدار دوجانبه‌ای هم با امانوئل ماکرون، هم‌تای فرانسوی‌اش خواهد داشت.
ملاقات قبلی رهبران این دو کشور ماه آوریل در واشنگتن پایتخت آمریکا بود و بر سیاست دونالد ترامپ در قبال توافق هسته‌ای ایران تمرکز داشت. با وجود این مذاکرات، رئیس‌جمهور آمریکا در نهایت به تصمیم قبلی‌اش برای خروج از برجام عمل کرد.
برخی گمان زده‌اند با توجه به شرایط سیاست داخلی فرانسه و هم‌چنین نتیجه ملاقات قبلی این دو، امانوئل ماکرون در دیدار با دونالد ترامپ لحن سرسخت‌تری بگیرد.
در این سفر آقای ترامپ با ولادیمیر پوتین، هم‌تای روسی‌اش هم روبه‌رو می‌شود. با وجود گمانه‌زنی‌های قبلی درباره احتمالا دیدار دوجانبه این‌دو، به نظر می‌رسد چنین دیداری فعلا به اواخر ماه جاری میلادی و در حاشیه نشست بین‌المللی در بوینس‌آیرس آرژانتین موکول شود.
دونالد ترامپ بارها از هم‌پیمان‌های عضو ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، گله کرده است که بار مالی این جبهه نظامی را روی دوش آمریکا انداخته‌اند. 
ناتو بودجه نظامی ندارد ولی اعضای این پیمان تعهد داده‌اند که دست‌کم دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای مصارف نظامی خرج کنند. با این حال شماری از کشورهای ناتو این مقدار را برآورده نمی‌کنند. 
مثلا در سال جاری میلادی، ایالات متحده ۳.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی‌اش را صرف بودجه نظامی کرده است. در حالی که این نسبت برای فرانسه، ۱.۸ درصد گزارش شده است.
بی بی سی