به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۱۲، ۱۳۹۸

اعتراض‌های ایران؛ در ماهشهر چه اتفاقی افتاد؟

با وصل شدن اینترنت دامنه درگیری‌های نیروهای امنیتی با معترضان در ماهشهر در استان خوزستان هر چه بیشتر مشخص می‌شود. پیش از این اخباری از برخورد شدید با معترضان در این شهر منتشر شده اما از دیروز که اینترنت در ماهشهر وصل شده اطلاعات و فیلم‌های بیشتری منتشر شده و شاهدان عینی توانسته‌اند با بی‌بی‌سی فارسی در باره آنچه در این شهر اتفاق افتاده گفتگو کنند.

به گفته شاهدان عینی، معترضان از روزجمعه ۲۴ آبان بسیاری از راه‌های منتهی به پتروشیمی بندر امام خمینی از جمله جاده شهرک چمران به منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر را بسته بودند.

به گفته یک شاهد عینی، ساعت نه و نیم صبح روز دوشنبه ۲۷ آبان ماموران امنیتی در میدانی که معترضان بسته بودند پیاده شدند. در نزدیکی این میدان جایی است به نام نیزار و به گفته این شاهد عینی از سمت نیزار به یکی از ماموران امنیتی سپاه شلیک می‌شود و بعد نیروهای امنیتی معترضان را به گلوله می‌بندند. این شاهد عینی گفت معترضانی که راه را بسته بودند مسلح نبودند و به سمت نیزار فرار کردند ولی ماموران امنیتی به آنها هم شلیک کردند. به گفته شاهدان عینی نزدیک به ۲۰ نفر در نیزار کشته شدند.

آرش از سربندر به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "مردم خیلی مسالمت آمیز آمدند در سربندر و سر ورودی راه را بستند به اعتراض. شعارها هم خیلی بهداشتی بودند اما متاسفانه حکومت همیشه ناکارآمد است حتی در برخورد با شورش‌های شهری و بدون اطلاع از بافت جامعه و جامعه‌شناسی و شناختی که از منطقه باید داشته باشد سریعا اقدام می کند."

"هی موضوع سوریه‌ای شدن رو مطرح می‌کنن. خودتون دارین سوریه‌ایش می‌کنین. این معاون امنیتی استاندار فقط امنیتیه. خب یک تحقیقی بکنین. تا بوده همین بوده اینجا مردم مسلحن تو عروسی و عزا تیر شلیک می‌کنن. حالا فرهنگ غلط تو فرهنگ ما بوده. هست. اونوقت می‌گن تیر زدن. خب معلومه جوونش رو کشتی از یک استان دیگه آدم آوردی زن مردم رو هل می دی خب یارو تفنگ رو برمی‌داره می زنه دیگه. چرا نزنه؟ من از خشونت دفاع نمی کنم ولی مردم عصبانیند دیگه. شما دارین خشونت می‌کنید. خب تفنگ مال کی هست پس؟ استدلال اون اینه که برای دفاعه و دفاع مشروعه. روایت حاکمیت تاکید می‌کنم که کاملا یکطرفه است. همش که نمی‌شه با سرکوب جواب داد."

به گفته شاهدان عینی که با بی‌بی‌سی گفتگو کرده‌اند، بعضی مناطق ماهشهر در این درگیری‌ها شبیه به میدان جنگ بوده و در شهرک طالقانی (کوره‌ها) نیروهای امنیتی تانک و تیربار به خیابان‌ها برده بودند.

تعداد کل کشته شدگان در ماهشهر هنوز مشخص نیست. خانواده کشته شدگان زیر فشارند که اطلاع رسانی نکنند.

بنا بر گزارش‌ها شمار بازداشت‌شدگان و مجروحان هم زیاد است اما مقامات تاکنون در این باره اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

بی بی سی  فارسی 

 در ماهشهر چه اتفاقی افتاده است؟ (فیلم)

https://www.youtube.com/watch?v=-_K9MzYZ-1I