به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۱۵، ۱۳۹۸

وزارت اطلاعات بیش از ١٠ بسیجی حاضر در سرکوب‌های تهران را بازداشت کرد


یک منبع آگاه به شرط فاش نشدن هویتش به بی‌بی‌سی فارسی اطلاع داده است که وزارت اطلاعات ایران در اوایل هفته جاری بیش از ١٠ عضو بسیج را بازداشت کرده است. اعضای بسیج در خانه‌های خود در جنوب غرب استان تهران و به طور شبانه بازداشت شده‌اند. منبع آگاه به بی‌بی‌سی فارسی گفت افراد بازداشتی در سرکوب اعتراضات اخیر نقش داشته‌اند و شنیده‌ها حاکی از آن است که بازداشتشان در همین رابطه است.

اعتراضات گسترده به افزایش ناگهانی قیمت بنزین با سرکوب کم‌سابقه‌ای روبرو شده و بنا به برآوردهای عفو بین‌الملل بیش از ۲۰۰ نفر کشته‌ شده‌اند. معمولا در برخورد با اعتراضات در ایران از نیروهای شبه‌نظامی بسیج در کنار نیروهای رسمی انتظامی و امنیتی استفاده می‌شوند.

چه کسی مسئول سرکوب اعتراض‌های اخیر است؟

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، گفته است که آتش زدن بانک‌ها و اقداماتی نظیر آن کار "اشرار" است. گروه‌های حقوق بشری چنین توصیفی را به "چراغ سبز" برای سخت‌گیری علیه معترضان تعبیر کرده‌اند.

در ویدئوهای متعددی که از اعتراضات منتشرشده ماموران انتظامی و نظامی در لباس‌های رسمی و در حال تیراندازی به سوی معترضان دیده می‌شوند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند نیروهای امنیتی در برخورد با تجمعات خشونت آمیز به غیر از "شرایط دفاع مشروع و محافظت از افراد در مقابل خطر فوری مرگ یا جراحت خطرناک" نباید به اسلحه گرم متوسل شوند.

در یک مورد ویدئویی از فرماندار شهر قدس منتشر شده که می‌گوید دستور داده در صورت ورود معترضان به فرمانداری به آنها شلیک شود.

بی بی سی 


در همین زمینه:

وزارت اطلاعات: افرادی که قصد ترور دانشجویان را داشتند را بازداشت کردیم

یورونیوز - وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه‌ای از بازداشت افرادی خبر داد که طبق گفته این نهاد، قصد انفجار در خوابگاه دانشگاه علم و صنعت تهران و کشتن دانشجویان را داشتند.

روابط عمومی این وزارتخانه در اطلاعیه روز پنج‌شنبۀ خود، مدعی شده است که «یک هسته افراطی با بریدن شیلنگ [شلنگ] و باز گذاشتن شیرگاز آشپزخانه خوابگاه دانشجویی دانشگاه علم صنعت بدنبال انفجار، آتش سوزی و کشته سازی بودند.»

این نهاد در ادامه گفته است که با هوشیاری دانشجویان و تلاش ماموران حراست این طرح با شکست روبرو شد.

وزارت اطلاعات همچنین اعلام کرد که عناصر اصلی این پروژه شناسایی و دستگیر شده‌اند. این نهاد ادعا می‌کند که افراد بازداشت شده در ناآرامی‌های اخیر ایران شرکت داشته‌اند و اقدام‌های مشابهی را انجام داده‌اند.

این وزارتخانه می‌گوید که در تحقیقات اولیه، بازداشت شده‌ها گفته‌اند که یکی از اهداف آنها از این کار، ایجاد شوک به افکار عمومی و جامعه دانشجویی در آستانه ۱۶ آذر بوده است. وزارت اطلاعات تصریح کرده است که آنها با این اقدام می‌خواستند نظام را «مقصر فاجعه» قلمداد کنند.

این اطلاعیه در حالی منتشر می‌شود که این وزارتخانه روز سه‌شنبه گذشته (۱۲ آذر) در خبر دیگری اعلام کرده بود که اعضای اصلی یک شبکه را که به دنبال ایجاد «اخلال و درگیری» همزمان با روز دانشجو (۱۶ آذر) بودند شناسایی و دستگیر کرده است.