به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۱۲، ۱۳۹۸

ترامپ کشته شدن تعداد 'بسیار زیاد' در اعتراض‌های ایران را هولناک خواند

اعتراض‌های آبان ماه در ایران / اصفهان 
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، سرکوب اعتراض‌ها و کشته شدن تعداد "بسیار زیادی" از معترضان در ایران را "هولناک" خوانده و از جهانیان خواسته که به آنچه در ایران رخ می‌دهد توجه کنند. 
به گزارش خبرگزاری رویترز آقای ترامپ که برای شرکت در اجلاس ناتو به لندن سفر کرده به خبرنگاران گفت: "همین الان که صحبت می‌کنیم ایران احتمالا در حال کشتن هزاران هزار نفر است."

او گفت: "تعداد بسیاری زیادی در ایران کشته می‌شوند تنها به این دلیل که معترضند."

او گفت حکومت ایران به همین دلیل اینترنت را قطع کرد تا "کسی نتواند ببیند چه وقایعی در حال رخ دادن است."

رئیس جمهور آمریکا خواهان ورود روزنامه‌نگاران به ایران شده تا به گفته او "ببینند آنجا چه خبر است."

به گفته سازمان‌های حقوق بشری اعتراض‌های آبان ماه در ایران بیش از دویست کشته به جا گذاشته اما مقام‌های ایران بدون آن که آماری از کشته‌شدکان ارائه دهند، ارقامی را که رسانه‌ها و گروه‌های حقوق بشری از کشته‌شدگان ارائه داده‌اند، تکذیب می‌کنند.

آقای ترامپ درباره کشتن معترضان در ایران گفت: "تنها تعداد کمی نبود که آن هم بد است، تعداد زیادی بود که بسیار بد است، تعداد بسیار زیاد... این هولناک است و جهان باید نظاره‌گر باشد."

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به درباره واکنش آمریکا گفت: "ترجیح می‌دهم الان درباره این موضوع صحبت نکنم."

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، امروز سه‌شنبه ۱۲ آذر گفت: "اعداد و ارقامی که توسط گروه‌های معاند اعلام‌ می‌شود کذب محض است و آمار کمتر از ارقام ادعایی آنهاست."

با وجود این او هیچ آماری از کشته‌های اعتراض‌ها نداد. هیچ مقام دیگری هم تا کنون در این باره اطلاعاتی ارائه نکرده است.

مقام‌های ایران تاکید می‌کنند که تعدادی از کشته‌شدگان از سوی "اغتشاشگران" هدف قرار گرفته‌اند. ویدیوهای زیادی از شلیک مستقمیم نیروهای امنیتی به معترضان منتشر شده اما هنوز مقام‌های ایران مدرکی برای "شلیک از میان جمعیت" ارائه نکرده‌اند.

بی بی سی  فارسی