به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۱۲، ۱۳۹۸

سلحشوری: در بین جان‌باختگان نوجوانان هم هستند؛

کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود
پروانه سلحشوی، نماینده مجلس شورای اسلامی
پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه با اشاره به کشته شدن معترضان اخیر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی گفت: «مشاهده می‌کنیم بین جان‌باختگان نوجوانان هستند که بسیار تاسف‌آور است.»

او با توجه به «تفاوت آماری فاحش» تعداد کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران، گفت که باید در اسرع وقت و برای دستیابی به «حقایق»، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود.

به گزارش روز دوشنبه، یازدهم آذر ایلنا، این نماینده به این خبرگزاری گفت که «اخبار جسته و گریخته از جاهای متفاوت به دست ما می‌رسد که تفاوت آماری فاحشی دارد.»

وی افزود که نمایندگان «به این فکر افتادند تا یک راه‌کاری پیدا کنند و به حقایق موجود پی ببرند» که آن راه‌کار، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب است.

سلحشوری خواستار تشکیل این کمیته و مشخص شدن اعضای آن در اسرع وقت شده و از اینکه «سال‌هاست تصمیم‌گیران با مردم حرف نزدند» انتقاد کرد.

او اضافه کرد که «کشور در شرایط خوبی به سر نمی‌برد»، «مردم عصبانی و سرخورده هستند،‌ در این چند روز تحقیر شده‌اند. فشار اقتصادی از یک سو سرخوردگی از سوی باعث شده است امروز فکر کنند انسان بودن‌شان کتمان شده است.»

وی درباره پخش اخبار در این زمینه از رسانه حکومتی جمهوری اسلامی نیز گفته «من به شخصه تلویزیون نگاه نمی‌کنم اما گفته می‌شود اخبار به شدت یک سویه است که همین امر مردم را به سمت منابع دیگری سوق می‌دهد.»

سلحشوری از خنده‌های حسن روحانی، رئیس جمهور، در جلسه هیات دولت درباره افزایش قیمت بنزین انتقاد کرد و گفت «زخمی که خنده‌های آقای روحانی به دل مردم زد یک زخم کاری است.»

این نماینده با بیان اینکه «نادیده گرفتن مردم بسیار خطرناک است»، خطاب به تصمیم‌گیرندگان در جمهوری اسلامی گفت که «باید بدانند این کار چه عواقبی دارد، شاید تا یک مدتی مردم خاموش شوند اما دل‌ها پر از کینه است که باید فکری کرد.»

وی درباره بی‌توجهی به مجلس در موضوع افزایش قیمت بنزین نیز گفت بعضی از نمایندگان اعلام می‌کنند قصد حضور در مجلس یازدهم را ندارند زیرا اختیاری از خود ندارند.

این نماینده به صراحت گفته که «نمایندگان در مجلس هفتم، هشتم و نهم هم اختیاری از خود نداشتند اما هیچ کسی نمی‌فهمید زیرا با هم همنوا بودند و همنوایی داشتند و از دستوری که داده می‌شد اطاعت می‌کردند.»

پارسایی: امروز دیگر علنی مجلس را دور می‌زنند

بهرام پارسایی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس هم از تشکیل «کمیسیون ویژه» برای پیگیری حوادث اخیر در ایران خبر داد.

آقای پارسایی هم به ایلنا گفته این کمیسیون، حوادث ناشی از بعد از گرانی‌های بنزین، گلایه‌ها و آنچه که این روزها اتفاق افتاده را بررسی خواهد کرد و به سراغ خانواده‌های «آسیب‌دیدگان و کشته‌شدگان» هم خواهد رفت.

نماینده شیراز با اشاره به در «رأس امور» قرار نداشتن مجلس در سال‌های اخیر، اضافه کرده «این چند سال مخصوصاً در این ایام عملاً برخی از نهادها و سازمان دست به تضعیف مجلس می‌زنند و به خود اجازه می‌دهند با دور زدن قانون به نام قانون خانه ملت را تضعیف کنند.»

وی از عملکرد شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، سران قوا در تضعیف جایگاه مجلس نام برده و گفته «درگذشته اگر کسی فراقانونی مجلس را دور می‌زد، نمایان نمی‌کرد اما امروز کسانی آشکار و شفاف مجلس را دور می‌زنند، که اگر فکری نشود اوضاع بسیار نگران کننده خواهد شد.»

به گفته پارسایی، «کار به جایی رسیده است که سخنگوی یک شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تک‌نرخی شدن بنزین را تکذیب می‌کند و طرح‌های پیشنهادی نمایندگان مجلس را زیر سؤال می‌برد و در تصمیم‌سازی وکلای ملت اما و اگر می‌آورند.»

در روزهای اخیر و پس از انتشار اطلاعاتی درباره شمار کشته‌شدگان، بازداشت‌شده‌ها و انتشار ویدیوهایی از خشونت به کار رفته علیه معترضان، برخی نمایندگان مجلس لب به اعتراض گشودند.

از جمله علی ساری، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون، در مجلس شورای اسلامی از عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور خواست به عنوان «مسئولی که از پیش نسبت به اتفاقات اخیر آگاه بود»، پاسخگو باشد.

وی همچنین از اینکه «طوری وانمود شد که گویی همه آمده بودند بانک آتش بزنند»، انتقاد کرده و «مدیریت نادرست» را عامل اصلی مشکلات اخیر برای مردم و کشور معرفی کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی از ارائه آمار واقعی کشته‌شدگان اعتراضات نسبت به افزایش قیمت بنزین خودداری می‌کنند، اما از وقوع «جنگ جهانی» در جریان اعتراض‌ها سخن می‌گویند.

منابع: ایلنا و رادیو فردا؛ ب.ب/ پ.پ