به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۱۲، ۱۳۹۸

معترضان عراقی بار دیگر کنسولگری ایران در نجف را به آتش کشیدند

 حمله معترضان به کنسولگری ایران در روز ۲۷ نوامبر
حمله معترضان درعراق به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نجف برای دومین بار ظرف هفته گذشته روی می‌دهد. معترضان در این حمله ساختمان کنسولگری ایران را مجددا به آتش کشیدند. ظرف سه روز گذشته ۲۰ نفر در نجف کشته‌شده‌اند.

در واپسین ساعات روز یکشنبه، ۱۰ آذر (اول دسامبر) معترضان به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف حمله کرده و ساختمان این کنسولگری را به آتش کشیدند.

روز چهارشنبه ۲۷ نوامبر نیز شماری از معترضان ساختمان نمایندگی ایران در نجف را به آتش کشیده بودند. به این ترتیب، این دومین بار ظرف چند روز گذشته است که معترضان عراقی خشم خود از دخالت‌های ایران در امور داخلی عراق را با حمله به کنسولگری نجف نشان می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری آلمان نیروهای انتظامی در روز یکشنبه نتوانسته بودند مانع حمله معترضان به کنسولگری ایران در نجف شوند. روز چهارشنبه ۲۷ نوامبر، معترضان به‌رغم پرتاب گاز اشک‌آور و تیراندازی از سوی نیروهای انتظامی موفق شده بودند ساختمان نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نجف را به آتش کشند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران حمله به کنسولگری ایران در نجف را محکوم کرده است. جمهوری اسلامی ایران حمله به نمایندگی‌های سیاسی خود در شهرهای کربلا، بصره و نجف را به نیروهای خارجی نسبت می‌دهد و از دولت عراق خواسته است تا با عاملان این حملات قاطعانه برخورد شود.

ادامه ناآرامی‌ها در نجف

در واکنش به تداوم ناآرامی‌ها و اعتراضات گسترده مردمی در عراق، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور ناگزیر به کناره‌گیری شد. پذیرش استعفای عبدالمهدی از سوی پارلمان عراق نیز نتوانست به اعتراضات مردم در این کشور پایان دهد.

اعتراضات در برخی از شهرهای عراق و از جمله در استان‌های نجف و ذی‌قار روز یکشنبه اول دسامبر نیز ادامه داشت. بر اساس گزارش‌‌های منتشر شده، معترضان در نجف به مقبره آیت‌الله محمدباقر حکیم نیز حمله کرده‌ و ساختمان این مقبره را به آتش کشیدند.

ظرف چند روز گذشته، تنها در نجف، دست‌کم ۲۰ نفر در جریان اعتراضات کشته شدند. در ناآرامی‌های عراق که از اوایل اکتبر سال جاری آغاز شده بود، تا کنون بیش از ۳۸۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. هزاران نفر از مردم این کشور نیز در جریان این اعتراضات مجروح شدند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر نسبت به خشونت نیروهای انتظامی در مقابله با اعتراضات در عراق انتقاد کرده‌اند. گفته می‌شود که بسیاری از معترضان در اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داده‌اند.

دویچه وله فارسی