به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۱۳، ۱۳۹۸

نگرانی «عمیق» گزارشگران سازمان ملل از سرکوب اعتراضات در ایران

دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای که روز جمعه،‌اول آذرماه، منتشر شد در مورد کشتار معترضان در ایران اظهار «نگرانی عمیق» کرد. در این بیانیه با تکیه بر گزارش‌ها از شمار کشته‌ها و زخمی‌های اعتراضات آمده است که چنین به نظر می‌رسد که حکومت جمهوری اسلامی به زور بیش از حد در مقابل معترضان متوسل شده است.

در این بیانیه همچنین به دولت ایران یادآوری شده است که بر اساس قوانین بین‌الملل، استفاده از زور تنها زمانی مشروع است که برای حفاظت از جان مردم مورد نیاز باشد.

بیانیه چهار گزارشگر ویژه سازمان ملل می‌گوید که،‌ بر اساس گزارش‌های موثق، در فاصله روزهای جمعه تا یک‌شنبه هفته گذشته ۱۰۶ نفر از معترضان در ایران کشته شده‌اند و حدود هزار نفر بازداشت شده‌اند.

این بیانیه به امضای جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، کلمان وول، نماینده ویژه حق تجمع آزاد، دیوید کی، گزارشگر ویژه حق آزادی بیان، و آنیس کالامار، گزارشگر ویژه اعدام‌های فراقانونی رسیده است.

با این حال برخی گزارش‌ها از جمله برآورد اختصاصی رادیوفردا نشان می‌دهد که شمار قربانیان و بازداشتی‌ها به طور چشمگیر بیشتر از این ارقام بوده است.

بر اساس برآورد رادیوفردا، تاکنون حداقل ۱۳۸ نفر در اعتراضات کشته شده و ۴۸۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به مقامات ایران یادآوری کرده که بر اساس قوانین بین‌الملل، مردم حق آزادی بیان، اظهار نظر و تجمع صلح‌آمیز دارند.

کمیسر عالی حقوق بشر همچنین به قطع گسترده اینترنت در ایران اشاره کرده و گفته است مکانیسم‌های بین‌المللی حقوق بشری، از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل چنین اقدامات «نامناسبی» را محکوم می‌کند: «قطع عمومی اینترنت در سطح کشور نشان می‌دهد این کار اقدامی سیاسی برای بی‌خبر نگه داشتن مردم از آن چه در کشور می‌گذرد و جلوگیری از ارتباط میان مردم است.»

این گزارش می‌گوید قطع اینترنت نه تنها اقدامی غیرقانونی برای جلوگیری از آزادی بیان مردم، بلکه ممانعت شهروندان از دسترسی به خدمات ضروری است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد جمهوری اسلامی را به برقراری فوری و کامل اینترنت در سطح کشور فراخوانده و گفته است خصوصا در زمان اعتراضات دولت باید دسترسی مردم به اطلاعات و اینترنت را مهیا کند.

این بیانیه می‌گوید اقدامات دولت ایران برای سرکوب اعتراضات ممکن است به بدتر شدن وضعیت بینجامد.

منابع: وب‌سایت رسمی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.