به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۶، ۱۳۹۹

نامه نرگس محمدی از زندان زنجان

سایت کانون مدافعان حقوق بشر - نرگس محمدی، نایب‌رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، در سالروز زندانی شدنش از رنج و سختی‌های زندان می‌گوید. او که در زندان زنجان در حال سپری کردن دوران حبس خود است وضعیت زنان زندانی که قربانی بی عدالتی‌ها و تبعیض‌ها هستند را روایت می‌کند و می‌گوید 
«مشاهده رنج و درد و زیستن با فلاکت و هلاکت آنها، تولد دوباره مرا رقم زده است.» در ادامه همچنین از ایمان راسخ خود برای دستیابی به عدالت، ‌ آزادی و حقوق بشر حتی به قیمت محرومیت از دیدار چند ساله با فرزندانش می‌گوید.

در ادامه نامه نرگس محمدی را بخوانید:

سال دیگری از حبس ظالمانه خود را اغاز می‌کنم.

من در این رنج قربانیان فقر و فساد و استبداد و حاکمیت قوانین مردسالار در میان خواهرانم، همانهایی که برای تحقق حقوق‌شان پای در کارزار گذاشته‌ام و در کنار انسانهایی که شنیدن فقر و گرسنگی‌شان مرا به اعتراض وا میداشت حبس میگذرانم. به حکم مقامات قضایی و امنیتی حتی دادن کتاب به من ممنوع است، آرزو داشتم در روز تولدم یکی از کتابها را به من میدادند اما چه افسوس! هدیه امسال من زانو به زانو نشستن و چشم درچشم نگریستن و شنیدن صدای قربانیان بی رنگی است که سرنوشتشان درد را به استخوانم رسانده و مرا عریان در میدانگاه رنج وعشق گذاشته‌اند تا بفهمم دزدی یک پفک نمکی برای کودک گرسنه و روسپی گری برای شب در خیابان نخوابیدن چه تباهی به بار می‌آورد و نداشتن حق طلاق زن را تا پای چوبه دار و گودال سنگسار میکشاند.

مشاهده رنج و درد وزیستن با فلاکت و هلاکت آنها، تولد دوباره مرا رقم زده است. من در میان این چهاردیواری سخت و سرد، دلشکسته ولی سرخوش و ایستاده، سال دیگری از حبس ظالمانه‌ام را آغاز میکنم. این زیستن، سخت اما یقین بخش است تا ایمان داشته باشم که تلاش برای تحقق عدالت، آزادی و حقوق بشر ارزش از دست دادن تمام داشته‌هایم را دارد حتی نشنیدن صدای کودکانه‌ی علی و کیانایم را. نرگس محمدی زندان زنجان اردیبهشت ۱۳۹۹

- نرگس محمدی، که از ۱۵ اردیبهشت ۹۴ در زندان به سر می‌برد، برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. ۵ سال برای اجتماع و تبانی علیه نظام، یک سال برای تبلیغ علیه نظام، و ۱۰ سال برای تاسیس و همکاری با انجمن لگام (لغو مجازات اعدام) که در مورد او مجازات اشد یعنی ۱۰ سال قابل اجرا است. در پی تحصن اعتراضی خانم محمدی در زندان اوین به دلیل همراهی با اعتراضات سراسری آبان ۹۸، او از دی‌ماه به زندان زنجان منتقل شده است.

کانال تلگرامی کانون مدافعان حقوق بشر