به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۰۱، ۱۳۹۹

یک ماه و نیم پس از اعدام نوید افکاری، دو برادرش 'همچنان در انفرادی هستند'

 برادران افکاری از راست حبیب (محکوم به ۲۷ سال زندان) ، نوید (اعدام شد) و وحید افکاری (محکوم به ۵۴ سال زندان)
مادر و پدر نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی که حدود یک ماه و نیم پیش اعدام شد، در نامه‌ای به قاضی ناظر زندان عادل آباد شیراز خواهان رسیدگی به وضعیت حبیب و وحید افکاری، دو فرزند دیگرشان شدند. آنها می‌گویند که از چند روز قبل از اعدام نوید این دو در انفرادی هستند.

حسین افکاری و بهیه نامجو در نامه‌ای که حدود یک ماه و نیم پس از اعدام پسرشان نوید منتشر شد از اینکه همچنان حبیب و وحید، دو فرزند دیگرشان در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند، ابراز نگرانی کردند و خواهان رسیدگی به شکایت آنها درباره شکنجه و آزار در زندان شدند.

در این نامه که متن آن شب گذشته (۲۸ مهر) منتشر و خطاب به "محمد هاشمی، قاضی ناظر بر زندان عادل آباد شیراز" نوشته شده آمده: " فرزندان بنده بعد از ضرب و شتم، همچنان در انفرادی نگهداری می‌شوند. اگر تصمیم گیرنده شما هستید علاوه بر ارجاع فوری آنها به بند عمومی، دلایل تحمیل انفرادی و شرایط شکنجه آنها را توضیح دهید."

خانواده افکاری در این نامه آورده اند که پس از آنکه خواستار "رسیدگی به ضرب و شتم و شکنجه" فرزندانشان توسط "علی خادم الحسینی و گارد زندان شدند، پزشکی قانونی با مراجعه به زندان، جراحات و صدمات وارده به فرزندانشان را ثبت کرد که "در مورد نوید ۱۷ مورد و در مورد وحید و حبیب حدود ۱۵ بوده است."

در فایل صوتی آخرین مکالمه نوید افکاری با خانواده‌اش که شب قبل از اعدام او بوده است، او درباره ثبت جراحت‌هایشان توسط پزشکی قانونی صحبت می‌کند و امیدوار است که به شکایاتشان درباره شکنجه رسیدگی شود.

مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر که پرونده آقای افکاری را دنبال کرده در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی گفت که از آنجایی که اجازه داده نشد که جسد نوید افکاری پس از اعدام توسط پزشک معتمدی یا حتی اعضای خانواده دیده شود، امکان رسیدگی به آثار شکنجه او وجود ندارد اما این امکان درباره دو برادر او وجود دارد.

آقای محمودیان می‌گوید اگر طبق آنچه که قوه قضائیه ایران می‌گوید این پرونده روند قانونی را طی کرده، پس دو برادر نوید افکاری باید طبق روال قانونی به بند عمومی منتقل شوند و به شکایت آنها که از یک فرد مشخص است رسیدگی شود.

نوید افکاری کشتی‌گیر ۲۷ ساله ایرانی روز شنبه ۲۲ شهریور - ۱۲ سپتامبر - علیرغم درخواست‌های گسترده از سوی ایرانیان و چهره‌های خارجی اعدام شد و جسدش در روستای سنگر از توابع همایجان شهرستان سپیدان استان فارس تحت تدابیر امنیتی و شبانه به خاک سپرده شد

دولت ایران نوید افکاری که بعد از اعتراضات سال ۹۷ شیراز بازداشت شده بود را به قتل متهم کرده بود، اتهامی که آقای افکاری قویا رد می کرد.

پیش از اعدام نوید افکاری و چند روز پس از آنکه پرونده برادران افکاری مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و خبرساز شد، هر سه برادر به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

خانواده افکاری می‌گویند که با وجود گذشت ۴۷ روز و در حالیکه دفتر رئیس زندان می‌گوید که شکایات توسط رئیس زندان ثبت شده اما هیچ اطلاعاتی درباره "مرجع رسیدگی، تاریخ ثبت شکایت و شماره نامه ای" به این خانواده داده نشده است.

پیشتر هم پدر و مادر نوید، وحید و حبیب افکاری با انتشار نامه ای خطاب به ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه از او خواسته بودند دستور دهد تا آثار ضرب و شتم در بدن آنها هست، آنها را به پزشکی قانونی ببرند.

این سه برادر در جریان اعتراض‌های مرداد ماه ۱۳۹۷ بازداشت شده‌اند.

دستگاه قضائی ایران متهم است که با این پرونده "ناعادلانه" برخورد کرده و "با شکنجه‌های سنگین" برادران افکاری را به اعتراف علیه یکدیگر مجبور کرده تا جایی که یکی از آنها در زندان دست به خودکشی زده است.

چندی پیش نوید و وحید افکاری در دو فایل صوتی جداگانه از زندان شیراز، با رد اتهامات خود و تاکید بر اینکه اقرار آنها تحت شکنجه بوده، ابعاد بیشتری از روند قضایی‌شان را توضیح داده و از وکلای دادگستری درخواست کمک کردند.

برنامه ۲۰:۳۰ تلویزیون ایران هم که با نهادهای امنیتی ارتباط نزدیک دارد، فیلمی را پخش کرده که در آن ماموران امنیتی نوید افکاری را به محل قتل برده‌اند تا "اعتراف کند" چطور مقتول را "کشته است."

در این فیلم برای رد ادعای شکنجه به صحبت‌های حمیدرضا جمشیدی اردکانی، وکیل تسخیری که قوه قضاییه برای متهمان گرفته بود، استناد می‌شود. اما بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری در ایران در توییترش نوشته بود که نوید افکاری در جریان دادرسی خود از آقای جمشیدی اردکانی شکایت کرده بود.

حسن یونسی، وکیل برادران افکاری هم گفته است که اعتراف‌ها تحت شکنجه گرفته شده است و برادران افکاری در طول بازجویی و حتی دادگاه کوتاهی که داشته‌اند، به وکیل خود دسترسی نداشته‌اند.

بی بی سی