به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۰۲، ۱۳۹۹

مکرون یک گروه حامی حماس را مسئول قتل معلم فرانسوی خواند

رئیس جمهوری فرانسه می‌گوید "جمعیت شیخ یاسین" با قتل فجیع یک معلم تاریخ در حومه پاریس ارتباط مستقیم دارد و منحل می‌شود. این گروه به نام پایه‌گذار جنبش اسلام‌گرایان افراطی حماس نام‌گذاری شده و رهبر آن در فرانسه زندانی است
تجمع در پاریس برای ادای احترام به معلم کشته شده فرانسوی، ساموئل پاتی
 امانوئل مکرون "جمعیت شیخ یاسین" در فرانسه را مسئول مستقیم قتل ساموئل پاتی، معلم تاریخ مدرسه‌ای در حومه پاریس معرفی کرد که جمعه گذشته به طرز فجیعی کشته شد. به گزارش خبرگزاری آلمان، رئیس جمهوری فرانسه در نشست روز چهارشنبه ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر) هیئت وزیران اعلام کرد این گروه اسلام‌گرای افراطی منحل می‌شود و در روزهای آینده تصمیم‌های مشابهی در مورد شمار دیگری از گروه‌های افراطی گرفته خواهد شد.

عبدالحکیم صفریوی "جمعیت شیخ یاسین" را به عنوان تشکل مدافع حقوق فلسطینیان سازمان داده و نام آن را با الهام از احمد اسماعیل یاسین، بنیان‌گذار گروه افراطی حماس و رئیس مجمع اسلامی غزه انتخاب کرده است. او اکنون در فرانسه بازداشت است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

شیخ یاسین چند بار در اسرائیل به زندان افتاد و آخرین بار پائیز ۱۳۷۶ در جریان تبادل زندانیان آزاد شد. او چند ماه پس از آزادی در یک سفر شش روزه به ایران با رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای و رئیس جمهوری وقت محمد خاتمی دیدار کرد.

ایران همواره یکی از حامیان اصلی حماس بوده اما مدتی است روابطش با این گروه کمی سرد شده است. شیخ یاسین ابتدای سال ۲۰۰۴ در باریکه غزه هدف حمله موشکی بالگردهای ارتش اسرائیل قرار گرفت و کشته شد.

بزرگداشت معلم مقتول در دانشگاه سوربن

قرار است رئیس جمهوری فرانسه در مراسمی که شامگاه چهارشنبه در دانشگاه سوربن برای بزرگذاشت معلم تاریخ کشته شده برگزار می‌شود سخنرانی و از او تقدیر کند.

ساموئل پاتی، ۴۲ ساله پس از آن که ۱۳ مهر ماه در یکی از کلاس‌های درس خود و در پیوند با موضوع آزادی بیان کاریکاتورهای نشریه طنز "شارلی ابدو" از پیامبر اسلام را به دانش‌آموزان نشان داد از سوی شماری از اسلام‌گرایان، از جمله برخی اعضای جمعیت شیخ یاسین تهدید شده بود.

دفتر هفته‌نامه "شارلی ابدو" ژانویه ۲۰۱۵ و مدتی پس از انتشار کاریکاتورهای محمد ر هدف حمله تروریستی اسلام‌گرایان افراطی قرار گرفت. در این حمله دست‌کم ۱۲ نفر به قتل رسیدند و تعدادی مجروح شدند.

رئیس جمهوری فرانسه که شب حادثه در مدرسه معلم کشته شده فرانسوی حضور یافته بود قتل او را یک "سوءقصد تروریستی اسلام‌گرایانه" و وعده داد با این گروه‌ها برخورد قاطع و جدی شود.

تعطیلی یک مسجد و ادامه ممنوعیت‌ها

ضارب معلم تاریخ فرانسوی جوانی ۱۸ ساله چچنی‌تبار بود که اندکی پس از ارتکاب این قتل به ضرب گلوله نیروهای پلیس از پا درآمد. پلیس در روزهای گذشته ده‌ها نفر از جمله برخی بستگان و نزدیکان ضارب را بازداشت کرده است.

در همین حال ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه خبر داده که دستور تعطیلی مسجد شهر کوچک پانتن در حومه پاریس را صادر کرده است.

امانوئل مکرون اعلام کرده که تصمیم دولت برای برخورد قاطع با گروه‌ها و تشکل‌های نظیر جمعیت شیخ یاسین جدی است و در روزها و هفته‌های آینده در این زمینه اقدام خواهد شد.

بنابر گزارش‌ها تشکل موسوم به "کمیته مقابله با اسلام هراسی" یکی از گروه‌هایی است که دولت فرانسه در پی انحلال و ممنوع کردن فعالیت آن است.

رئیس جمهوری فرانسه چند هفته قبل پیش‌نویس قانونی را ارائه کرد که قرار است با شکل‌گیری یک جامعه موازی با گرایش‌های اسلام‌گرایانه افراطی مقابله کند. در این پیش‌نویس بر نقش مدارس در روشنگری تاکید شده و مکرون تصریح کرده که مدرسه مکان آموزش ارزش‌های کشور، از جمله آزادی بیان، به عنوان یکی از شاخص‌های متعالی است.

او می‌گوید معلمی که عصر جمعه به قتل رسید به دانش‌آموزان خود می‌آموخته که باور داشتن یا نداشتن به مذهب چه معنایی دارد.

در سال‌های اخیر اسلام‌گرایان افراطی در حمله‌های تروریستی زیادی در فرانسه دست داشته‌اند که گفته می‌شود در جریان آنها دست‌کم ۲۵۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

دویچه وله فارسی